- Flann O’Brien’s At Swim-Two-Birds: the Author at the Bar
- At Swim-Two-Birds di Flann O’Brien: l’autore messo alla sbarra dai personaggi
Description
- In At Swim-Two-Birds an author is summoned to stand trial for his despotism. Dermot Trellis rapes one of his characters and is therefore overthrown in a “narrative coup” by his very characters. The leader of the rebels is his illegitimate son, along with a cohort of characters from either this or other novels.The protest reveals an examination of literary devices that not only does expose to ridicule narrative conventions – e.g. the surprising testimony of a cow strikingly voices the clash between story time and discourse time – but most importantly brings forward the need for an ethical stance in even the most apparently escapist literary works. Relying on recent narratological studies on metafiction (Linda Hutcheon’s and Patricia Waugh’s) and on literary characters, I will show that the characters’ revolt as well as their courtroom performance can be seen as an accusation levelled against fictional and social hierarchies. Moreover, I will argue that the abrupt and ambivalent ending of the story accounts for the writer’s need to mediate between the author’s and the characters’ stances in order to keep the novel together.
- In At Swim-Two-Birds (1939) un autore viene processato a causa del suo dispotismo. Dermot Trellis ha stuprato un personaggio e, in seguito a questa e ad altre manifestazioni del proprio potere tirannico, subisce un colpo di stato narrativo da parte delle sue stesse creazioni. A guidare la rivolta sarà proprio il figlio illegittimo di Trellis, con l’aiuto di una coorte di personaggi reduci da questa o da altre opere.Ne risulta una disamina dei procedimenti letterari che non solo mette alla berlina le convenzioni narrative – nella sorprendente testimonianza di una mucca, la perfetta rappresentazione del contrasto tra tempo della storia e tempo del racconto – ma che soprattutto insiste sull’importanza di una posizione etica dalla quale non può svincolarsi neanche l’opera più apparentemente escapista. Facendo riferimento ad alcuni contributi recenti sulla teoria del personaggio e agli studi sulla metafiction di Hutcheon e Waugh, dimostrerò che la rivolta dei personaggi e la messinscena processuale possono essere visti come un atto d’accusa alle gerarchie narrative e, soprattutto, sociali. Mostrerò inoltre come la conclusione improvvisa e ambivalente della storia renda conto della necessità da parte dello scrittore di mediare tra la posizione dell’autore e quella dei personaggi in modo da preservare la forma romanzo.
Date
Type
- info:eu-repo/semantics/article
- info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Format
Identifier
Relations