• Nothing ever ends: il concetto di fine negli universi seriali
  • Nothing ever ends. The concept of ending in serialized fictional universes
  • Martina, Marta <1981>

Subject

  • L-ART/06 Cinema, fotografia e televisione

Description

  • L'oggetto principale di questa tesi è il concetto di fine negli universi seriali. Spesso si intende il “The End” in un romanzo o in un film come un momento climatico, e che i finali sono collegati ad una teleologia che guida il testo nel suo insieme. Come risultato di questo modo di approcciare i finale, una delle opinioni più comuni è simile a quella di Henry James [1884] che diceva: “distribution at the last of prizes, pensions, husbands, wives, babies, millions, appended paragraph, and cheerful remarks”. Ma è molto difficile applicare la posizione di James a un romanzo modernista o a un film postmoderno e ancor ameno ai cosiddetti universi narrativi seriali, in cui la storia si sviluppa lungo decenni. Nel nostro contemporaneo panorama mediale, il testo non è più concepito come un'opera, ma deve essere costruito e concepito come un network, un ecosistema in cui nuove connessioni economiche e nuove relazioni bottom-up modellano una struttura inedita. Questa nuova struttura può riconfigurare il senso del finale e della fine, ma anche per le vast narratives spesso si dice che “Il finale non corrispondeva alla spirito della storia”, “il finale era deludente”. Potremmo sostenere che il concetto di finale sia ancora importante, nonostante sia stato superato dal punto di vista teorico. Per analizzare se il finale è costruito in un maniera non-lineare ma percepito come teleologico, la tesi è strutturata in due parti e di quattro capitoli. Prima parte “Storia” [1. Letteratura; 2. Cinema], seconda “Forme/strutture” [3. Transmedia; 4. Remix]
  • The main topic of this doctoral dissertation is the concept of ending in fictional universe. It is often said that “The End” in a novel, or in a movie, represents a climatic moment, and that endings are linked to a teleological attitude that drives the text as a whole. As a result of this way to approach endings, the most common opinion is very similar to that of Henry James [1884], that is: “distribution at the last of prizes, pensions, husbands, wives, babies, millions, appended paragraph, and cheerful remarks”. It is, indeed, very difficult to apply James’ position to modernist novels or in postmodernist movies or, even more difficult, in serialized fictional universes - in which the story unfolds for many years and it is no longer contained in a single and unique text. In our contemporary mediascape, the text is no longer conceived as an œuvre, and it has to be perceived as a network, in which new connections and bottom-up relations shape a different structure. This new structure could have changed the approaches on endings - above all the viewers' ones - but it is often said, even for the vast narratives, that “The end doesn’t fulfill the purpose of the story” or “The end was disappointing”. We may say, though, that the end is still important, but from a theoretical point of view we had overcome it. One question arises from this magmatic and conflicting scenario: is the end in these fictional universes conceived in a non-linear way but still perceived in a teleological mode? This thesis, composed of two parts and four chapters: first part History [1. Literature; 2. Cinema] second part Forms/Structure [3. Transmedia; 4. Remix]), tries to answer this question approaching the main topic from different points of view (especially narratological and economics).

Date

  • 2013-06-10

Type

  • Doctoral Thesis
  • PeerReviewed

Format

  • application/pdf

Identifier

urn:nbn:it:unibo-10732

Martina, Marta (2013) Nothing ever ends: il concetto di fine negli universi seriali , [Dissertation thesis], Alma Mater Studiorum Università di Bologna. Dottorato di ricerca in Studi teatrali e cinematografici , 25 Ciclo. DOI 10.6092/unibo/amsdottorato/5897.

Relations