• It's All Connected. Strategie competitive ed evoluzioni formali nelle serie TV statunitensi
  • It's All Connected. Competitive Strategies and Formal Evolutions in U.S. TV Series
  • Brembilla, Paola <1985>

Subject

  • L-ART/06 Cinema, fotografia e televisione

Description

  • Questo lavoro propone un'analisi di come le evoluzioni istituzionali, economiche e tecnologiche dell'industria televisiva statunitense abbiano influenzato forme e formati delle serie TV dal secondo Dopoguerra a oggi. Coniugando teorie di television e media studies a strumenti dell'economia e dell'analisi strategica, il lavoro si serve di un approccio sistemico che evidenzia le proprietà dinamiche del settore e dei suoi prodotti, portando così in primo piano la co-evoluzione fra forze di mercato e proprietà formali delle serie TV, il cui valore simbolico e monetario è ciclicamente rinegoziato. La tesi si compone di cinque capitoli che delineano un percorso co-evolutivo fra industria e produzioni. Nei primi due, di tipo storico-ricognitivo, si indagano le pratiche competitive, produttive e distributive dell'industria dall'inizio delle trasmissioni all'affermazione della televisione via cavo e degli OTT. Negli altri tre, ci si concentra sul contemporaneo e sulle pratiche che stanno nuovamente ridefinendo il settore e i prodotti, analizzando gli effetti (economici, culturali, estetici) dell'invasione dei player online nel mercato televisivo, con attenzione alla costruzione di ecosistemi digitali e narrativi.
  • This thesis examines how the U.S. television industry's institutional, economic and technological evolutions shaped the styles, aesthetics and formats of scripted TV series, from the mid-Forties to today. Being the U.S. TV industry a highly competitive oligopoly, closely related to the fluctuations of the outer environment (national and global economy, mediascape, society and culture), the thesis focuses on how the market leaders responded to cyclical institutional, technological, and industrial changes, along with how these adaptive reactions shaped the forms and texts of TV series, constantly renegotiating their symbolic and financial values. The thesis is composed of five chapters that trace co-evolutionary paths between TV institutions and TV products. The first two chapters provide an historical account of the main industrial practices of the network era and the multichannel transition, highlighting the competition between broadcast TV and cable and outlining some main product groups sharing some aesthetic and narrative features. It then introduces the post-network era and digitization, along with the entrance of OTT players into the TV market. The following three chapters problematize this entrance and examines the manifold ways broadcasters reacted to the new scenario, focusing on corporate strategies, business strategies, formal strategies and the construction of digital and narrative ecosystems. Bringing together television and media studies and strategy analysis, the work uses a sistemic approach that highlights the dynamic features of the industry and its products, eventually bringing to the fore the co-evolutionary patterns of market forces and formal properties of TV series.

Date

  • 2016-06-14

Type

  • Doctoral Thesis
  • PeerReviewed

Format

  • application/pdf

Identifier

urn:nbn:it:unibo-18814

Brembilla, Paola (2016) It's All Connected. Strategie competitive ed evoluzioni formali nelle serie TV statunitensi, [Dissertation thesis], Alma Mater Studiorum Università di Bologna. Dottorato di ricerca in Cinema, musica e teatro , 28 Ciclo. DOI 10.6092/unibo/amsdottorato/7330.

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