• La nuova frontiera dei musei: digitalizzazione, comunicazione culturale, coinvolgimento
  • The new scope for museums: digitization, cultural communication and involvement
  • Di Pietro, Irene <1985>

Subject

  • L-ART/04 Museologia e critica artistica e del restauro

Description

  • La digitalizzazione del patrimonio artistico, ovvero la riproduzione digitale di opere d'arte e la loro diffusione in rete allo scopo di coinvolgere un pubblico sempre più ampio, è un fenomeno che caratterizza la maggior parte dei musei nazionali e internazionali. E' necessario verificare l'efficacia della comunicazione e della didattica museale tradizionale alla luce di un'offerta in aumento, di opere digitalizzate a un pubblico potenzialmente sempre più vasto. Nel perseguire questo scopo, è necessario seguire un approccio museologico focalizzato sulla comunicazione come fenomeno di trasmissione di conoscenza e del patrimonio. E' altresì importante per l'educazione museale considerare le caratteristiche degli approcci didattici analizzando le teorie e i modelli cognitivi e individuare gli specifici modelli per la didattica museale. Il costruttivismo sembra essere la teoria maggiormente efficace negli studi più recenti. La tesi analizza gli approcci con un'attenzione critica per individuarne limiti e punti di forza elaborando una specifica bibliografia. La ricerca analizza gli approcci di didattica multimediale, secondo un approccio pedagogico e costruttivista. La caratteristica specifica dei contenuti online, allora, è la trasmissione di un messaggio secondo un approccio pedagogico e comunicativo e una trasmissione e conoscenza di saperi specifici delle collezioni. La ricerca elabora, quindi,criteri efficaci, in ambito didattico e comunicativo applicabili in un sito web museale. Il modello di un museo online è, infine, comparato e confrontato con l'analisi dell'esperienza dei musei italiani.
  • The digitization of the artistic heritage, the digital reproduction of the works of art and their circulation online in order to reach a wider audience than it would be possible to reach inside the museums, is typical of the major part of the national and international museums and their collections. It is necessary to test the efficacy of the traditional museum communication and education in light of the extensive offer of digitized artworks to an audience that outnumbers the one of the museums. In testing the efficacy of museum communication and education, it is necessary to follow a museological approach that focuses on communication as a cultural phenomenon of transmission of knowledge and of the heritage. It is therefore important for education in museums to keep the characteristics of general didactic approaches. Analysing the theories and the cognitive models of learning, and spotting the combinations of specific models of museum didactics , constructivism seems to be the most comprehensive theory according to the major part of specific studies. The present study analyses the approaches with as much attention and critical thinking as possible in order to identify their limits and, in particular, their strong points; doing so, an accurate bibliography has been collected. The research also analyses researches on multimedia didactics, considered in pedagogy studies as a constructivist resource although said studies focus on the school context. The specific characteristic of online contents is the transmission of a message according to a pedagogic model of reference; and focus also on the transmission and learning of contents referring to the museum context. The research therefore develops effective, teaching and communicative criteria applicable to a museum website. The model of online museum is compared and contrasted with the analysis of the experience made by Italian museums.

Date

  • 2017-09-14

Type

  • Doctoral Thesis
  • PeerReviewed

Format

  • application/pdf

Identifier

urn:nbn:it:unibo-21975

Di Pietro, Irene (2017) La nuova frontiera dei musei: digitalizzazione, comunicazione culturale, coinvolgimento, [Dissertation thesis], Alma Mater Studiorum Università di Bologna. Dottorato di ricerca in Arti visive, performative, mediali , 29 Ciclo. DOI 10.6092/unibo/amsdottorato/8245.

Relations