• The Legacy of Frankenstein’s Creature: Monstrosity and Female Grotesque in Mary Shelley, Angela Carter and Jeanette Winterson
  • Cardillo, Matteo <1994>

Subject

  • L-LIN/10 Letteratura inglese

Description

  • This English Literature thesis (European PhD EDGES – Women’s and Gender Studies – 34th cycle) is an investigation into the representation of the monstrous body according to the British writers Mary Shelley, Angela Carter and Jeanette Winterson. The main objective is to observe how the representation of the categories of monstrous, abject and grotesque in Western cultural imagination have been influenced across time and literary genres. In the novels of Shelley, Carter and Winterson, the monstrous subject is configured as an alternative to the anthropocentric ideal embodied by the normative subject, of which Victor Frankenstein is the paradigmatic exponent. Plus, there are places considered anti-topoi within which the monster acquires a situatedness and claims a voice, generating an opposed counter-narrative to the imaginary conveyed by the normative subject. Monstrosity outlined by Shelley in the novels Frankenstein and The Last Man constitutes the starting point of my research, aiming to observe how the discourse of the normative body vs. the anti-normative body intersects with the discourse of the spaces of the centre vs. the spaces of the margin. In Carter's novels The Passion of New Eve and Nights at the Circus, the monstrous female constitutes the embodiment of wills, desires and claims challenging the heteronormative system. The space of otherness in which Carter's monster-woman is confined becomes a possibility of reshaping identity for the Subject, deconstructing the logic of power that moulded her within society. Finally, Winterson creates two monstrous women in Sexing the Cherry and The Passion who move through urban spaces, going from the centre to the margins and testifying to the arbitrariness of the system and its weaknesses. Similarly, in Frankissstein, Winterson recovers Shelley's original novel and transforms it into a parodic and intertextual speculation on the fluidity of identity and the limits of transhumanism.
  • Tale tesi in Letteratura inglese (European PhD EDGES – Women’s and Gender Studies, XXXIV ciclo) costituisce un'indagine sulla rappresentazione del corpo mostruoso secondo le scrittrici inglesi Mary Shelley, Angela Carter e Jeanette Winterson. Obiettivo del lavoro è osservare attraverso quali modalità la rappresentazione delle categorie di mostruoso, abietto e grottesco nell'immaginario culturale occidentale sia stata influenzata nel tempo e attraverso i generi letterari. Nelle autrici prese in esame, il soggetto mostruoso si configura come alternativa all'ideale antropocentrico incarnato dal soggetto normativo, di cui Victor Frankenstein costituisce il massimo esponente. Allo stesso tempo, sarà possibile osservare come all'interno dei romanzi di Shelley, Carter e Winterson siano presenti luoghi considerati anti-topoi all'interno dei quali il mostro può acquisire un posizionamento e rivendicare una voce, finalizzata a generare una contronarrazione dell'immaginario veicolato dal soggetto normativo. La mostruosità delineata da Shelley in Frankenstein e The Last Man costituisce il punto di partenza dell'indagine, con lo scopo di osservare come il discorso del corpo normativo vs. il corpo antinormativo si intersechi con il discorso degli spazi del centro vs. gli spazi del margine. In The Passion of New Eve e Nights at the Circus di Carter, il mostruoso femminile incarna volontà, desideri e rivendicazioni che mettono in crisi il sistema eteronormativo. Lo spazio dell'alterità in cui la donna-mostro viene confinata diviene possibilità di rimodellamento dell'identità per il soggetto, decostruendo la logica del potere che l'ha plasmato all'interno della società. Winterson, infine, crea due donne mostruose in Sexing the Cherry e The Passion che si muovono negli spazi urbani oscillando tra centro e margine, e testimoniando l'arbitrarietà del sistema e i suoi punti deboli. Allo stesso modo, in Frankissstein Winterson recupera il romanzo di Shelley trasformandolo in una speculazione parodica e intertestuale sulla fluidità identitaria e sui limiti del transumanismo.
  • Esta tesis doctoral en literatura inglesa (European PhD EDGES - Women's and Gender Studies, Cycle XXXIV) investiga la representación del cuerpo monstruoso según Mary Shelley, Angela Carter y Jeanette Winterson. El objetivo del trabajo es observar cómo haya influido la representación de las categorías de lo monstruoso, lo abyecto y lo grotesco en el imaginario cultural occidental a lo largo del tiempo y a través de los géneros literarios. En las autoras examinadas, el sujeto monstruoso se configura como una alternativa al ideal antropocéntrico encarnado por el sujeto normativo, del que Victor Frankenstein constituye el máximo exponente. Al mismo tiempo en las novelas de Shelley, Carter y Winterson hay lugares considerados anti-topoi dentro de los cuales el monstruo pueda adquirir una posición y reclamar una voz, generando una contranarrativa del imaginario del sujeto normativo. La monstruosidad esbozada por Shelley en Frankenstein y The Last Man constituye el punto de partida de la investigación, observando cómo el discurso del cuerpo normativo y antinormativo se cruza con el discurso sobre los espacios del centro y del margen. En The Passion of New Eve y Nights at the Circus de Carter, la mujer monstruosa encarna voluntades, deseos y reivindicaciones que desafían el sistema heteronormativo. El espacio de alteridad en el que está confinada se convierte en una posibilidad de reconfiguración de la identidad para el sujeto, deconstruyendo la lógica del poder que la ha moldeado dentro de la sociedad. Winterson, por último, crea en Sexing the Cherry y The Passion dos mujeres monstruosas que se mueven en espacios urbanos oscilando entre el centro y el margen, testimoniando la arbitrariedad del sistema y de sus debilidades. Asimismo, en Frankissstein Winterson recupera la novela de Shelley transformándola en una especulación paródica e intertextual sobre la fluidez de la identidad y los límites del transhumanismo.

Date

  • 2022-07-07

Type

  • Doctoral Thesis
  • PeerReviewed

Format

  • application/pdf

Identifier

urn:nbn:it:unibo-28635

Cardillo, Matteo (2022) The Legacy of Frankenstein’s Creature: Monstrosity and Female Grotesque in Mary Shelley, Angela Carter and Jeanette Winterson, [Dissertation thesis], Alma Mater Studiorum Università di Bologna. Dottorato di ricerca in Lingue, letterature e culture moderne , 34 Ciclo. DOI 10.48676/unibo/amsdottorato/10347.

Relations