• Metamorphoses of Endymion and Selene: Dominance, Objectification, and Necrophilia
  • Corradino, Anna Chiara <1994>

Subject

  • L-FIL-LET/14 Critica letteraria e letterature comparate

Description

  • The aim of the research is to understand the transformations of the myth of Endymion and Selene from the Ancient World to the Contemporary Times with regard to the intersection of dominant femininity and objectified masculinity. The final goal is to show how these two macro-concepts have been represented according to a dialectical mechanism of cultural constants and variations of which the myth stands as a privileged plane of study. This connection will be explored in detail alongside with the eroticization of the sleeping and dead male body, to which its erotic agency is to be restored, by a woman who explicitly shows an erotic desire towards him. These two marginal desires are analysed from the point of view of the dialectic antagonistic to hegemony, and their expressive effects are examined in different media: literary, artistic, cinematographic. This relationship between the two lovers is marked by a significant presence of death that in the first part of the thesis is called female proto-necrophilia, while in the last part is named female necrophilia. The relationship that is in established between the two is a clear example of how anti-normative desires have undergone numerous attempts of neutralization and have increasingly become an expression of the medicalization of the uncanny. Female necrophilia is in fact the last step of a mythical romance that undermines the normative and hegemonic construction of ordinariness, but at the same time manifests its expressive and irrepressible power throughout the literature and arts of the Global North. To examine this in depth, the research is divided into five chapters.
  • Lo scopo della presente ricerca è la comprensione delle trasformazioni del mito di Endimione e Selene a partire dal mondo antico fino alla contemporaneità, con un focus sull’intersezione dei temi della femminilità dominante e della maschilità oggettivata. L’obiettivo finale è quello di mostrare come questi due macro-concetti siano stati rappresentati secondo un meccanismo dialettico di costanti e varianti culturali rispetto ai quali il mito costituisce un elemento trasversale di studio privilegiato. La connessione sarà indagata soprattutto in relazione con l’erotizzazione del corpo maschile addormentato e morto, a cui una donna con un desiderio erotico esplicito nei suoi confronti, intende restituire la sua agency erotica. Questi due desideri marginali sono analizzati in chiave di dialettica antagonistica all’egemonia, e ne sono esaminate le ricadute espressive all’interno di diversi media: letterari, artistici, cinematografici. La relazione tra i due amanti, in particolare, è connotata da una forte presenza di morte, che nella prima parte della tesi è chiamata protonecrofilia, nell’ultima parte necrofilia femminile. La relazione che si instaura tra i due è infatti un chiaro esempio di come i desideri anti-normativi siano stati sottoposti a tentativi di normalizzazione e siano al contempo diventati espressione della medicalizzazione del per- turbante. La necrofilia femminile è l’ultimo passaggio di una storia mitica che mette in crisi la costruzione normativa ed egemonica della realtà ordinaria, ma che al contempo manifesta la sua forza espressiva e insopprimibile nel corso di tutta la letteratura e arte del Global North. L'elaborato è diviso in cinque capitoli.

Date

  • 2022-10-18
  • info:eu-repo/date/embargoEnd/2025-09-01

Type

  • Doctoral Thesis
  • PeerReviewed

Format

  • application/pdf

Identifier

urn:nbn:it:unibo-28825

Corradino, Anna Chiara (2022) Metamorphoses of Endymion and Selene: Dominance, Objectification, and Necrophilia, [Dissertation thesis], Alma Mater Studiorum Università di Bologna. Dottorato di ricerca in Lingue, letterature e culture moderne , 34 Ciclo.

Relations