- Tyrants, Heroes and Bureaucrats
- Tiranni, eroi e burocrati
Description
- Since the 19th century, the literary representations of school have been founded on two different perspective: school has been portrayed either as a tyrannical, oppressive institution, or as a means of personal and social redemption and growth. The same alternative applies also to the representation of the teacher, and of her/his relationship with the students: either a merciless war, or a splendid opportunity of mutual enrichment. This dialectic is outlined through a series of exemplary literary works, from Edmondo De Amicis’s Romanzo di un maestro to Sandro Onofri’s Registro di classe.
- La rappresentazione della scuola fin dall’Ottocento è avvenuta all’insegna di due prospettive divergenti: la scuola è vista da una parte come istituzione totalitaria e repressiva, dall’altra come strumento di liberazione e di crescita individuale e sociale. Parallelamente, cambia la raffigurazione dei professori e del rapporto tra alunni e professori: spietata guerra senza quartiere o straordinaria possibilità di reciproco arricchimento. Tale dialettica è seguita su alcuni testi campione, dal Romanzo di un maestro di Edmondo De Amicis a Registro di classe di Sandro Onofri.
Date
Type
- info:eu-repo/semantics/article
- info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Format
Identifier
Relations