• Tyrants, Heroes and Bureaucrats
  • Tiranni, eroi e burocrati
  • Polacco, Marina

Description

  • Since the 19th century, the literary representations of school have been founded on two different perspective: school has been portrayed either as a tyrannical, oppressive institution, or as a means of personal and social redemption and growth. The same alternative applies also to the representation of the teacher, and of her/his relationship with the students: either a merciless war, or a splendid opportunity of mutual enrichment. This dialectic is outlined through a series of exemplary literary works, from Edmondo De Amicis’s Romanzo di un maestro to Sandro Onofri’s Registro di classe.
  • La rappresentazione della scuola fin dall’Ottocento è avvenuta all’insegna di due prospettive divergenti: la scuola è vista da una parte come istituzione totalitaria e repressiva, dall’altra come strumento di liberazione e di crescita individuale e sociale. Parallelamente, cambia la raffigurazione dei professori e del rapporto tra alunni e professori: spietata guerra senza quartiere o straordinaria possibilità di reciproco arricchimento. Tale dialettica è seguita su alcuni testi campione, dal Romanzo di un maestro di Edmondo De Amicis a Registro di classe di Sandro Onofri.

Date

  • 2015-11-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations