• Humpty Dumpty and the Metaphysical Poetry in the Twentieth-century Criticism
  • Humpty Dumpty, la critica novecentesca e la poesia metafisica
  • Gallo, Carmen

Description

  • The paper compares two different ways to analyse poetical texts which became dominant in Anglo-American academic scholarship in the second half of the twentieth century: the new criticism, actually imposing itself since the 30s, and the new historicism, whose impact started in the 80s and is still influential today. Through the analyses both offered of a poem by John Donne, The Canonization, ideological issues as well as conflicting views on the relationship between a formal engagement and a content commitment, and more generally between an intrinsic and an extrinsic approach to the study of literature (Wellek- Warren), are retraced and contextualized. The main aim is to show how political issues always affect didactic practices, critical proposals and movements, and how ideological biases did affect methodological proposals and interpretative discourses in the XXth-century early modern criticism.
  • Il contributo intende analizzare due modalità di analisi e interpretazione della poesia, il new criticism e il new historicism, che pur diverse nel background pratico e ideologico della loro impostazione, sono state accademicamente egemoni per gran parte del secolo scorso, orientando in modo forte il consenso teorico e le politiche d’insegnamento, soprattutto in ambito angloamericano. A questo scopo, si ripercorrono diacronicamente le analisi testuali o le interpretazioni che critici di orientamenti diversi hanno offerto di un componimento di John Donne, The Canonization, diventato nel tempo uno dei più significativi terreni di scontro per l'opposizione e l'elaborazione delle nuove proposte teoriche.

Date

  • 2015-11-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations