• Censorship and street creativity
  • Censura e street creativity
  • Comoy Fusaro, Edwige

Description

  • This paper argues that censorship plays a leading role in street creativity. It also explores how the borders between legal and illegal vacillate within the complex relationships between institutions and street artists. Street creativity is defined as any iconographic production displayed in the public arena, either commissioned or not, regardless of the media or technique employed, and abstaining from any aesthetic or artistic judgment. The study is based on pieces found in 2014 in Italian, French, German and English cities. It focuses on their particular location, the meanings of the figures and/or texts, and the doers’ motives, if known. Several forms of censorship stimulate serve as catalysts for street creativity: first of all the regulation of visibility in the urban environment, and the orders and prohibitions implied by this environment. Doers also denounce the authorities’ lies, either by depicting the censored truth or doing artivism. Other seminal inputs are the thrill of transgression, the desire to comunicate with people and the underlying awareness of the transience of life.
  • Scopo di questo contributo è osservare la funzione seminale della censura nella street creativity e gli spostamenti dei confini tra lecito e illecito nei complessi rapporti tra censorship e creatività nell’ambiente urbano. Sono prese in considerazione tutte le produzioni iconografiche eseguite nello spazio pubblico, commissionate e non commissionate, qualunque siano i supporti prescelti e le tecniche di esecuzione, e  prescindendo da ogni giudizio estetico e artistico. Lo studio è basato su pezzi osservati in varie città d’Italia, Francia, Germania e Inghilterra nel 2014. Si prendono in considerazione la loro precisa collocazione, i motivi raffigurati e/o espressi e le motivazioni dei loro autori, quando sono note. Vari tipi di censura spingono i doers a esprimersi per strada: anzitutto la regolamentazione dell’occupazione visiva dell’ambiente urbano, le ingiunzioni e i divieti che emanano dai media autorizzati a occupare tale ambiente. I doers denunziano inoltre le menzogne delle autorità politiche, tramite rappresentazione delle verità censurate o azioni di artivism. All’origine del gesto espressivo di strada si trovano inoltre l’impulso trasgressivo, la volontà di comunicare con la gente e, soggiacente, la consapevolezza della caducità della vita.

Date

  • 2015-05-15

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations