• A Silenced Land of Empty Faces: Censorship and Narration in Edward Said’s After the Last Sky
  • Il silenzio della terra e dei volti: censura e narrazioni in After the Last Sky di Edward Said
  • Pala, Mauro

Description

  • In 1983 Edward Said, who was then serving as a consultant to the United Nations International Conference on the Question of Palestine suggested that photographs of Palestinians should be hung in the entrance to the main conference site in Geneva. The official response was that the photographs could be displayed, but with no caption or explanation. This form of censorship marks the beginning of After the Last Sky a book of pictures by the Swiss photographer Jean Mohr, commented and expanded by Said, who explores the ways and modes through which memory can, challenging censorship, interact with photographs and written texts, and thereby attempt to reconstruct a people’s past and current historical trajectory. The contribution also explores how Palestinians suffered censorship of their own experience through a systematic dispossession of territories, affiliations and, eventually, their identity as a national ethnic group, a brutal strategy of segregation against which Said’s philological approach provides a strong ethical argument.  
  • Nel 1983 Edward Said, in veste di consulente delle Nazioni Unite per la United Nations International Conference on the Question of Palestine propose di organizzare una mostra fotografica sulla Palestina nel salone d’ingresso del complesso dove si teneva la conferenza. Gli organizzatori della conferenza diedero l’assenso ad esporre le foto, ma prive di qualsiasi didascalia. Nasce da questa singolare forma di censura il libro fotografico After the Last Sky, nel quale le foto di Jean Mohr vengono illustrate e commentate da Said, per contrastare la censura con la rammemorazione della traiettoria storica di un intero popolo. Nel contributo si indaga la relazione fra fotografia e censura, parallelamente a quella fra comunicazione visuale e testo scritto. La censura si colloca infine al centro della ricerca filologica di Said, vista come antidoto alla strategia di espropriazione (= dispossession) ai danni dei Palestinesi di strumenti simbolici per la ricostituzione di un consesso comunitario

Date

  • 2015-05-31

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations