• Double Dream. Audiovisual Pornography Exploit through the Fantasy
  • Doppio sogno. L’exploit della pornografia audiovisiva attraverso la fantasia
  • Biasin, Enrico

Description

  • This paper aims at investigating the rhetorical strategies used by some contemporary audiovisual products in order to describe the birth of the pornographic film industry. In particular, through the analysis of three neo-Victorian key texts – Bram Stoker’s Dracula, Ripper Street (episode I Need Light) and Penny Dreadfull (episode Séance) –, the goal is to detect the “conditions of possibility” of pornography, considered as a cultural form, in the context of mass entertaiment related to mainstrem cinema and Anglo-American television series. The notion of fantasy, mainly studied in the field of psychoanalysis, is taken as a theoretical reference point in order to frame audiovisual pornography in terms of ideology (the codification of a cultural phenomenon), dispositif (its perceptual structuring) and narration (the grammar underlying it). The texts analyzed operate according to some historiographical “conceptualizations” extremely significant in terms of both historical and cultural understanding of the phenomenon investigated.
  • Il presente articolo punta a indagare le strategie retoriche utilizzate da alcuni prodotti audiovisivi contemporanei al fine di descrivere la nascita dell’industria cinematografica pornografica. In particolare, attraverso l’analisi di tre testi chiave “neovittoriani” – Bram Stoker’s Dracula, Ripper Street (episodio I Need Light) e Penny Dreadfull (episodio Séance) –, l’obiettivo è di rintracciare le “condizioni di possibilità” affinché una forma culturale come la pornografia sia divenuta motivo di interesse per i pubblici del grande schermo e delle più recenti serie televisive di produzione angloamericana. La nozione di fantasia, studiata soprattutto nel contesto psicoanalitico, è presa quale punto di riferimento teorico per inquadrare la pornografia audiovisiva in termini di ideologia (la codificazione culturale di un fenomeno), dispositivo (la sua strutturazione percettiva) e narrazione (la grammatica che lo sottende). I testi analizzati operano secondo delle “concettualizzazioni” storiografiche assai significative sul piano della comprensione sia storica che culturale del fenomeno investigato.

Date

  • 2015-05-15

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations