• Geopolitical aspects of prudery, or Stalin as the breeches maker: political censorship and puritan censorship in the USSR
  • Geopolitica della verecondia, o Stalin il Braghettone: censura politica e censura moralizzatrice in URSS
  • Colombo, Duccio

Description

  • The Russian Parliament recently discussed two bills, one concerning the ban of obscenities even in works of art, the other the ban of “unnecessary” foreign words; this coincidence indicates to the relationship between political and puritanical censorship, both extremely relevant in the Stalinist and post-stalinist periods.If little can be added to our knowledge of Soviet political censorship, the remarkable prudery of the system from the Thirties on is in contradiction with both the movements for sexual liberation, which in the previous period were frequently connected with the Bolshevik party, and the discourse of the “new man” which was simultaneously flourishing.Though an explanation can be found in the well-known return to “bourgeois” values in Stalinist society, the extreme level prudery reached is probably better explained by the poetics of Socialist Realism: art, here, was regarded as a direct mean of action on the viewer's psyche; abstract contemplation was banned and the classical justification of the nude, therefore, was not pertinent.  
  • Due leggi recentemente discusse al parlamento russo, tese a punire le oscenità anche nelle opere letterarie e l'uso “ingiustificato” di parole straniere, sono un'occasione per indagare il rapporto tra censura politica e censura moralistica, di cui è ben nota l'importanza nel periodo stalinista e poststalinista, ma il cui legame è stato raramente considerato.Se per quanto riguarda la censura politica non resta molto da scoprire, lo straordinario moralismo del regime sovietico a partire dagli anni Trenta contiene elementi di contraddizione tanto con tensioni verso la liberazione dei costumi presenti nel discorso bolscevico del periodo precedente quanto con la retorica dell'”uomo nuovo” che si andava sviluppando negli stessi anni.Una prima spiegazione può essere rintracciata nel noto riaffiorare di valori “borghesi” nella società stalinista; l'estremismo della censura è legato piuttosto alla peculiare poetica del realismo socialista: l'arte, in quel sistema, è considerata strumento di azione diretta sulla psiche del percettore, la contemplazione astratta è bandita per principio, e dunque la classica giustificazione del nudo è inapplicabile.

Date

  • 2015-05-07

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations