• The Electric Sheep Nightmare. J. G. Ballard and the Perverse Use of Technology
  • The Electric Sheep Nightmare. J. G. Ballard and the Perverse Use of Technology
  • Chiurato, Andrea

Description

  • The aim of this paper is to investigate the role played by “machines” and technological innovation within James Graham Ballard’s literary production.Since his debut as a novelist, Ballard devoted particular attention towards the human-machine connection, under the charm of both its immediate impact on the human psyche and the forms of representation in literature indirectly influenced by the human psyche itself. For these reasons, and in his attempt to escape from the traditional science fiction rules, in the mid-Sixties he suggested the notion of inner space: a new and innovative life, useful in the process of restoring the relation among the Self, the urban space, and the new forms of domination created by the post-modern world.The analysis will be carried out in a historical perspective, highlighting the subsequent stages of such an extreme redefinition of the new ways of representing subjectivity. The present study will be inspired by the crucial period of transition of the Sixties, after which Ballard definitively abandoned the initial post-apocalyptic settings he had favored at the beginning of his career. He started placing his characters within suburban scenarios – far from those foreign worlds, explored by the numerous followers of Isaac Asimov over glorious Space Age years.The second section of the study will focus on the way in which this shift mirrors Ballard’s intention to turn the science fiction novel into an anthropological reflection projected on the present time. Starting from the examples in Crash (1973) and Super-Cannes (2001), two features will be taken into consideration: on the one hand, the expanding gap between the categories of technique and morals; on the other hand, the dangerous ideological deviations to which such a gradual split may lead to.Linking these two aspects, the study will attempt to show how the never-ending debate on technological innovation led Ballard not only to an adjustment of  science fiction motives and traditional topics, but also, more generally, to a reinterpretation of both the limits and cognitive possibilities of the genre.
  • Il presente contributo si propone di esplorare la rappresentazione delle “macchine” e dell’innovazione tecnologica nella produzione del romanziere di origine britannica James Graham Ballard.Sin dal suo debutto Ballard dimostra una particolare attenzione nei confronti del rapporto uomo-macchina; affascinato non solo dal suo immediato impatto sulla psiche umana, ma anche dalla sua indiretta influenza sulle forme della rappresentazione letteraria. Per queste ragioni, cercando di evadere dai tradizionali canoni della science fiction, a metà degli anni Sessanta propone la nozione di «spazio interiore» (inner space): una nuova, innovativa prospettiva utile a ricostruire le connessioni tra il Sé, lo spazio urbano e le nuove forme di dominazione dell’era postmoderna.Nel corso dell’analisi verranno ricostruite, in una prospettiva storica, le successive fasi di questa radicale ridefinizione delle modalità di raffigurazione della soggettività. Si prenderà spunto dalla cruciale transizione degli anni Sessanta, in seguito alla quale Ballard abbandona definitivamente le ambientazioni post-apocalittiche degli esordi, proiettando i suoi personaggi in scenari suburbani piuttosto lontani dai remoti futuri e dai mondi alieni, esplorati negli anni gloriosi dell’era spaziale dai numerosi epigoni di Isaac Asimov.In un secondo momento si illustrerà come tale passaggio rifletta l’intenzione di convertire la narrativa fantascientifica ad una riflessione quasi antropologica sul presente. Grazie agli esempi di Crash (1973) e di Super-Cannes (2001) saranno prese in considerazione da un lato il crescente divario tra le possibilità della tecnica e le categorie della morale, dall’altro le pericolose derive ideologiche a cui tale progressiva separazione può condurre.Unendo i due aspetti si cercherà infine di dimostrare come la costante riflessione sul cambiamento tecnologico abbia portato Ballard non tanto a un semplice aggiornamento dei motivi e delle tematiche tradizionali della science fiction, quanto piuttosto ad una più generale reinterpretazione dei limiti e delle possibilità conoscitive del genere stesso.

Date

  • 2014-12-19

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations