• Black Mirror: The National Anthem. Art, Media and the Disintegration of Democracy
  • Black Mirror: “The National Anthem”. Arte, media e la dissoluzione della democrazia
  • Musarò, Pierluigi

Description

  • Black Mirror is a British television anthology series, created by Charlie Brooker, which shows the dark side of life and technology. Although each episode has a different cast, a different setting, and a different reality, they are all about the ineffable power of technology and social media in our own lives.The paper focuses on the first episode of the anthology series (The National Anthem), which was first aired on 2011. The episode is a political thriller in which UK Prime Minister faces a huge and shocking dilemma when Princess Susannah, a member of the Royal Family and a media celebrity, is kidnapped. For her safe return, the Prime Minister must have live sexual relations with a pig on national television.Investigating the paradoxical cooperation between multiple media platforms and their influence on public opinion, the paper describes contemporary technological, cultural, and social changes, with a particular attention to the relationship between citizens and politicians. Analyzing the humiliating performance of the Prime Minister as an extreme artistic creation, the paper shows how the logic of the reality show, typical of the pop politics, has contributed to exasperate the contemporary institutional crisis.
  • Black Mirror è una serie televisiva britannica che, con irriverente satira, ci mette di fronte al “lato oscuro” della tecnologia odierna, l’assuefazione da essa causata, gli effetti inquietanti sulle nostre vite. Riprendendo il tema del nostro disagio contemporaneo con molti decenni di distanza, i sei episodi della serie televisiva, pur ambientati in “realtà” differenti, sembrano, come uno specchio, metterci di fronte alla nostra esistenza, costringendoci a riflettere – in modo amaro e a tratti macabro – sul nostro stile di vita, sulle nostre emozioni e relazioni, sino al nostro modo di intendere e praticare la politica nell’attuale società dello spettacolo. In questo saggio viene analizzato il primo episodio, The National Anthem, un thriller politico tragicomico, con toni da apocalisse, attraverso cui  l’autore denuncia come essere di fronte allo schermo (piuttosto che nello schermo), spendendo buona parte delle nostre giornate all’interno di mondi virtuali dove mettiamo in atto le nostre performance, non abbia più nessuna forza moralizzatrice se non quella dell’auto-espressione spettatoriale. 

Date

  • 2014-12-15

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations