• Towards a Collective Intelligence: Transmediality and the Wu Ming Project
  • Towards a Collective Intelligence: Transmediality and the Wu Ming Project
  • Masterson, Melina Anne

Description

  • Since the dawn of the Italian Second Republic, former Prime Minister Berlusconi’s tactics of media domination, as well as his approach to culture creation, have had a considerable effect on the Italian imaginary. The collective Wu Ming, through their multisensorial and multimedial approach to writing, are among those intellectuals who question the cultural paradigms that have become hegemonic in Italy over the last twenty years. The experience of a Wu Ming novel extends past the printed word, as they experiment with all five senses to enhance the way in which the reader lives the content on the page, providing clear examples of Henry Jenkins’s «convergence culture» at work. This essay focuses specifically on the interplay of word and image in Wu Ming’s use of the social media site Pinterest to illustrate how this particular aspect of their project serves as a microcosm of their overall approach to culture creation and art, and how their facilitation of the collective process of consumption contributes to the formation of Arjun Appadurai’s «communities of sentiment» and Jenkins’s «collective intelligence». These formations revitalize the concept of popular culture for the digital age and offer an alternative to an Italian cultural imaginary long dominated by the practices of Berlusconism.
  • Dagli albori della Seconda Repubblica in Italia,  le strategie di dominio sui mass media dell’ex premier Silvio Berlusconi hanno avuto un effetto considerevole sull’immaginario culturale italiano. In un approccio multisensoriale e multimediale alla scrittura, il collettivo Wu Ming mette in questione i paradigmi culturali che negli ultimi venti anni sono diventati egemonici. L’esperienza di un romanzo dei Wu Ming va ben oltre la parola stampata poiché cerca di stimolare tutti i cinque sensi per arricchire il modo in cui il lettore vive quello che c’è sulla pagina, dimostrando esempi chiari della «convergence culture» coniata da Henry Jenkins. Questo saggio esamina l’interazione tra parola e immagine messa in atto dal collettivo tramite il sito Pinterest e illustra come questo aspetto del loro progetto rappresenti un microcosmo di un approccio complessivo alla creazione estetica e alla pratica culturale. Inoltre, questo saggio descrive in che modo il processo collettivo di consumo portato avanti dai Wu Ming contribuisca alla formazione delle «communities of sentiment» di Arjun Appadurai e alla «intelligenza collettiva» di Jenkins. Queste sono formazioni che rivitalizzano il concetto di cultura popolare per la nostra epoca digitale e offrono un’alternativa ad un immaginario culturale italiano sovra-determinato dalle pratiche del Berlusconismo.

Date

  • 2014-11-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations