• Polyphonic storytelling: Pantani by Marco Martinelli
  • Pantani di Marco Martinelli: una narrazione polifonica
  • Nasi, Franco

Description

  • This article analyzes Pantani by Marco Martinelli, an epic theatrical wake for one of the most famous sports heroes of Italy's recent past. As the wake unfolds, it retells the story of Pantani, reconstructing and reinterpreting the strange events that lead to the great cyclist's dismissal from the Giro d’Italia in 1999, and subsequently to his nervous breakdown and lonely death in a hotel, only 34 years old. Alongside the rituals of a traditional wake, the show also applies the procedures of a courtroom trial, offering detailed testimony and the examination of evidence, culminating in a critical reflection on Italian society during the years of Berlusconi and his consumerist philosophy. Three different rhetorical genres (epideictic, judicial, deliberative) are blended together in this complex theatrical texture. Conjugating information (trial) with ritual (wake), Martinelli synthesizes classical choral Greek tragedy (mimetic form) and modern storytelling (diegetic form performed solo). Combining intensely dramatic scenes, powerful evocations of epic feats of sport, and joyful parody, and with the juxtaposition of different styles (journalistic, lyric, parodic, elegiac) Martinelli generates among the audience moments of estrangement, and shock, which makes particularly powerful not only the ritual wake and  the critical reconstruction of Pantani’s tragedy, but also the critique of the ideology that governed Italian public life in Berlusconi era.
  • In questo articolo si analizza il testo drammaturgico Pantani di Marco Martinelli, una veglia epica teatrale di uno dei più noti eroi dello sport italiano degli ultimi anni. Il dramma rilegge anche la storia di Pantani e ricostruisce gli strani avvenimenti che portarono alla sospensione, alla estromissione del ciclista dal Giro d’Italia nel 1999, e in seguito alla sua profonda crisi psicologica e tragica morte in solitudine in un hotel, a soli 34 anni. Oltre alle modalità proprie della veglia rituale, il dramma utilizza anche i metodi del processo giudiziario, e offre testimonianze dettagliate che conducono a una riflessione critica sulla società italiana negli anni del potere politico di Berlusconi e della sua filosofia del consumismo. I tre diversi generi della retorica classica (epidittico, giudiziario e deliberativo) si mescolano in questa complessa tessitura teatrale. Coniugando informazioni (processo) e rito (veglia), Martinelli riesce a fondere la tragedia greca (forma mimetica e corale) e il moderno teatro di narrazione (forma diegetica monologante). Combinando assieme scene intensamente drammatiche, ricordi di imprese sportive epiche, passaggi giocosi e parodici, e giustapponendo vari stili e registri (giornalistico, lirico, parodico, elegiaco), Martinelli crea momenti di forte “straniamento” e sorpresa, e rende particolarmente efficace il rito funebre, la ricostruzione storica della tragica vicenda di Pantani e la critica all’ideologia che ha dominato l’Italia negli anni di Berlusconi. 

Date

  • 2014-05-25

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations