• Teaching Russian Literature in Italian Universities: Problems and Possible Solutions
  • Bene docere. Problemi (e soluzioni) di didattica della letteratura russa a livello universitario
  • Marchesini, Irina

Description

  • Vladimir Vladimirovič Nabokov is undoubtedly a key figure of world literature. Nonetheless, together with his legacy as a writer, his activity as a University teacher should be considered. This aspect, often marginalized by Nabokov criticism, deserves greater recognition. Indeed, it could stimulate interesting theoretical reflections on how to teach literature, especially Russian. In this perspective, this paper discusses some of the most common problems in teaching Russian literature in Italian universities, suggesting possible solutions inferred from Nabokov’s Lectures on Russian Literature (1981).
  • Vladimir Vladimirovič Nabokov fu indubbiamente uno degli attori principali nello scacchiere letterario internazionale; oltre alla figura di Nabokov scrittore non si deve però dimenticare quella di Nabokov professore. Questo aspetto, spesso marginalizzato dalla critica nabokoviana, merita uno sguardo più approfondito, poiché potrebbe stimolare una serie di interessanti riflessioni teoriche sull’insegnamento delle letterature, e in particolar modo quella russa. Nel presente contributo si farà riferimento soprattutto alla raccolta Lectures on Russian Literature (1981), risultato di un’operazione di collazione condotto da Fredson Bowers sugli appunti originali di Nabokov, che, come ebbe ad affermare in un’intervista, «fortunately took the trouble of writing one hundred lectures—about 2,000 pages — on Russian literature. [...] This kept me happy at Wellesley and Cornell for twenty academic years» (Strong Opinions, 1973: 5).

Date

  • 2013-12-08

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/force-download

Identifier

Relations