• Maurizio Cattelan. Vicissitudes of a bad student
  • Maurizio Cattelan. Vicissitudini scolastiche di un cattivo alunno
  • Agamennoni, Francesca

Description

  • The satirical representation of the scholastic world is a recurring motif in Maurizio Cattelan's artistic production, since the beginning of his career, in the first part of the Nineties: from the point of view of the undisciplined and lazy student (with whom the artist identifies himself) the educational system is shown as a coercive and punishing entity which burdens individuals with compulsory, monotonous and senseless exercises (such as writing). Many different factors contribute to this negative portrait of schooling: the biographical experience of Cattelan himself as an unhappy pupil; the stereotypes about lazy students and their attitude towards educational institutions; an interest in schooling as a metaphor to describe the relationship between the artist and the art world. This analysis of Cattelan's most representative works inspired to the scholastic world aims to show how his self-description as a bad student can be read as a proposal of a new understanding of the artist's role within the art system.
  • Fin dagli esordi della sua carriera, nei primi anni Novanta, Maurizio Cattelan fa della rappresentazione satirica del mondo scolastico uno dei motivi ricorrenti nella sua produzione artistica: mostrata dal punto di vista dello studente indisciplinato e lavativo (con cui l'artista si identifica), la scuola si presenta come un sistema coercitivo e punitivo che opprime gli individui con esercizi coatti, ripetitivi e insensati (come quello della scrittura). In questo negativo ritratto del sistema scolastico confluiscono diversi fattori: l'esperienza biografica dello stesso Cattelan come cattivo alunno, gli stereotipi sullo studente svogliato e sul suo atteggiamento nei confronti delle istituzioni educative, l'interesse per la scuola come rappresentazione metaforica del rapporto tra artista e mondo dell'arte. L'analisi delle opere piĆ¹ rappresentative di Cattelan inspirate al mondo scolastico vuole mostrare come la sua auto-rappresentazione come cattivo studente possa essere interpretata come proposta metaforica di una nuova concezione del ruolo dell'artista all'interno del sistema dell'arte.

Date

  • 2013-12-12

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations