• Lalla Romano and the World of School: Themes and Records of Memory
  • Lalla Romano e la scuola: Le parole tra noi leggere e dintorni
  • Primo, Novella

Description

  • Although having taught in schools for a long time (1928-1959), Lalla Romano has seldom focused on her work about her profession of a teacher.However, the universe of school emerges in various writings ranking as one of the remembrance places from which personal childhood, adolescence memories come back to mind (Dall’ombra: 1999) and particularly maternal memories in the book Le parole tra noi leggere (1969) in which a great deal of space is dedicated to P., the writer’s son, and his troubled school career which is thought again through the introduction, in the body of the narrative, of full excerpts of his essays highlighting some recurrent semantic fields, as the rail, P.’s proper “object of desire” during his tormented and unresolved Bildung.In 1992 Romano publishes Un caso di coscienza, hitherto poorly regarded by critics, in which she sides with Mimma, a school colleague, involved in a controversial court case.Differently from the majority of novels where the world of school recurs as the background, Romano approaches this type of narrative adopting unusual perspectives, often showing a self-defensive attitude taken on by the narrating voice towards those characters who, just like P. and Mimma, oppose the general trend, thus clashing with the, sometimes rigid, logic of institutions. 
  • Pur avendo insegnato nelle scuole per un lungo arco di tempo (1928-1959), Lalla Romano, ha scritto molto raramente in merito alla sua professione di docente.L’universo scolastico riaffiora tuttavia in vari scritti ponendosi come uno dei luoghi del ricordo da cui aggallano memorie personali infantili, adolescenziali (nello scritto Dall’ombra: 1999) e soprattutto materne nel libro Le parole tra noi leggere (1969) che dedica ampio spazio al travagliato iter scolastico di P., figlio della scrittrice, ripercorso attraverso l’inserzione, nel corpo della narrazione, di ampi stralci dei suoi temi, contraddistinti da alcuni campi semantici ricorrenti come quello ferroviario, vero e proprio “oggetto del desiderio” di P. durante la sua tormentata e irrisolta Bildung.Nel 1992 Romano pubblica Un caso di coscienza, sinora scarsamente considerato dalla critica, prendendo posizione a proposito di una controversa vicenda giudiziaria che vede coinvolta Mimma, una sua collega di scuola.A differenza della maggior parte dei romanzi di ambientazione scolastica, Romano si accosta a questo tipo di narrazione adottando prospettive inconsuete, sovente orientate a un atteggiamento di difesa assunto dalla voce narrante verso quei personaggi che, come P. e Mimma, si muovono controcorrente, scontrandosi così con la logica, talvolta rigida, delle istituzioni.

Date

  • 2014-01-15

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations