• Alice in Danceland
  • Alice in Danceland
  • Ciambella, Fabio

Description

  • The purpose of this paper is to present an unexplored case study in the field of the studies on adaptation: the dance in Alice's Adventures in Wonderland (1865) by Lewis Carroll and its transformations during the transmodalization. In particular the two most popular film adaptations of the novel of the Victorian writer will be presented and analysed: the cartoon produced by Disney in 1951 and the 2010 film directed by the Californian director Tim Burton. If in Alice's Adventures in Wonderland Carroll introduce a dance performed by some lobsters (precisely in chapter X that is titled "The Lobster Quadrille"), in the Disney's masterpiece there is no trace either of lobsters, turtles or griffins. Paradoxically, dancing in the cartoon is a recurring motif, which is the background to the vicissitudes of the protagonist from the beginning to the end. The viewer of Burton’s Alice will be even much more shocked by the presence of the dance in two specific moments of the film – at the beginning and at the end – which are not present nor in the hypotext, nor in its Twentieth-century adaptation. In other words, although the dance is present in the three works, it never appears at the same time.
  • Lo scopo di questo saggio è quello di presentare un ‘case study’ finora inesplorato nel campo degli studi sugli adattamenti: la danza in Alice’s Adventures in Wonderland (1865) di Lewis Carroll e le sue trasformazioni in sede di transmodalizzazione. In particolar modo si prenderanno in esame i due adattamenti cinematografici più celebri del romanzo dello scrittore vittoriano: il cartone animato prodotto dalla Disney nel 1951 e il film del 2010 diretto dal regista californiano Tim Burton. Se in Alice’s Adventures in Wonderland di Carroll la danza è quella delle aragoste del capitolo (il decimo per l'esattezza) che si intitola proprio “The Lobster Quadrille”, nel capolavoro Disney non vi è traccia alcuna né di aragoste, né tanto meno di tartarughe o grifoni. Eppure paradossalmente la danza nel cartone animato è un motivo ricorrente, che fa da sfondo alle peripezie della protagonista dall'inizio alla fine dell'opera. Quel che stupisce ancora di più lo spettatore di Alice di Burton è la presenza della danza in due precisi momenti della pellicola – all'inizio e alla fine – che non sono presenti né nell’ipotesto, né nell'adattamento Disney. In altre parole, sebbene la danza sia presente nelle tre opere, essa non compare mai nello stesso momento o con le stesse modalità.

Date

  • 2012-12-12

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations