• Ethics and desire: Il responsabile delle risorse umane by Abram Yehoshua
  • Etica e desiderio: Il responsabile delle risorse umane di Abram Yehoshua
  • Zinato, Emanuele

Description

  • This work offers a Freudian lecture of Yehoshua’s novel, based on the contrast between ethical project and dynamics of desire. The protagonist is a human resources manager from Jerusalem going to Russia with the corpse of an employee dead in an attack; he has a metamorphosis that seems on one hand functional to the construction of a moral apologue: as in Lévinas’ late thinking, so in Yehoshua the responsibility for the Other is entrenched in our subjective being. The Manager arbitrary inverts his route and brings back to Jerusalem the victim’s coffin, mother and child because this allegoric City belongs to everyone and its sharing is the only achievable reparation. What stays in the background in the ‘ethical’ interpretation of the text is the role of desire. The beginning of the inquiry on Julia’s corpse causes in the text the emerging of symmetrization (as Matte Blanco would say). Julia’s body, desirable althought (or because) closed in a coffin, causes the breaking in a dimension that, potentially, don’t know the distinction between things but, conversely, assimilate and confuse them in a unique reality.
  • L’intervento propone una lettura freudiana del romanzo di Yehoshua incentrata sul contrasto fra progetto etico e dinamiche del desiderio. La metamorfosi del protagonista, il responsabile del personale di un’azienda di Gerusalemme che accompagna in Russia il cadavere di una dipendente uccisa in un attentato, sembra da un lato funzionale alla costruzione di un apologo morale: come nel tardo pensiero di Lévinas anche in Yehoshua la responsabilità per l’Altro è radicata all’interno della nostra costituzione soggettiva. Il Responsabile inverte arbitrariamente il proprio tragitto, riporta a Gerusalemme la bara, la madre e il figlio della vittima perché questa Città allegorica appartiene a tutti e la sua condivisione è l’unico risarcimento possibile. Ciò che rimane in ombra nell’interpretazione ‘etica’ del testo è il ruolo svolto dal desiderio. L’avvio dell’inchiesta sul cadavere di Julia determina nel testo il riaffiorare della simmetrizzazione (per dirla con Matte Blanco). Il corpo di Julia, desiderabile benché (o perché) rinchiuso in una bara, induce l’irruzione di una dimensione che, potenzialmente, non conosce la distinzione fra le cose ma, viceversa, le assimila e le confonde in una sola realtà.

Date

  • 2013-06-07

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations