• Those Obscure Objects: Projections and Puppets of Desire Between Literature and Cinema
  • Quegli oggetti oscuri: proiezioni e burattini del desiderio tra letteratura e cinema
  • Panella, Claudio

Description

  • The paper deals with one of the most popular female projections or phantoms of male desire, that is the charmer who never cedes, by comparing some literary and cinematic texts. This “allumeuse” which turns men into puppets in a dynamic of impossible seduction is the protagonist of La Femme et le Pantin (1898) by Pierre Louÿs (1870-1925), whose unforgettable Conchita from Sevilla was inspired by the young Charpillon who maddened the expert seducer Casanova. Conchita’s fame was deepened by the numerous adaptations of the text for the screen, especially von Sternberg’s The Devil is a Woman (1935) starring Marlene Dietrich, Duvivier’s La Femme et le Pantin (1959) with Brigitte Bardot, and Buñuel’s free and outstanding reinterpretation in Cet obscur objet du désir (1977). In the end, the adaptation of the novel Singularidades de uma Rapariga Loura (1874) by Portuguese Eça de Queirós (1845-1900) which Manoel de Oliveira directed in 2009 will be evoked  to argue that the unattainable female character could represent a projection of the male protagonists’ desire and romantic idealizations as well as of their fears and bourgeois conventions.
  • Attraverso il confronto tra alcuni testi letterari e cinematografici, l’articolo illustra una delle più fortunate figure di proiezione, o fantasma, del desiderio maschile: quella della seduttrice che mai si concede. Questa “allumeuse” che rende gli uomini altrettanti burattini di una dinamica seduttiva impossibile è al centro di La Femme et le Pantin (1898) di Pierre Louÿs (1870-1925), il quale ha creato l’indimenticabile personaggio della sivigliana Conchita ispirandosi anche alla giovane Charpillon che fece ammattire l’esperto seduttore Casanova. La fama di Conchita è stata rafforzata dalle numerose trasposizioni cinematografiche del testo, tra le quali bisogna ricordare quelle firmate da von Sternberg, The Devil is a Woman (1935) con Marlene Dietrich, da Duvivier, La Femme et le Pantin (1959) con Brigitte Bardot, e da Buñuel con la libera e geniale interpretazione di Cet obscur objet du désir (1977). In conclusione, la figura femminile che non si riesce a conquistare è una proiezione tanto del desiderio e dell’idealizzazione romantica quanto delle paure e delle convenzioni borghesi dei protagonisti maschili, come dimostra anche l’adattamento cinematografico del racconto Singularidades de uma Rapariga Loura (1874) del portoghese Eça de Queirós (1845-1900) portato al cinema nel 2009 da Manoel de Oliveira.

Date

  • 2013-08-25

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations