• From Bruges-la-Morte to Le Mirage. The loss of a character?
  • Da Bruges-la-Morte a Le Mirage. La perdita di un personaggio?
  • Nieddu, Maria Elisabetta

Description

  • The title of Bruges-la-Morte by Georges Rodenbach's novel written in 1892, could be considered without much effort an eponymous title, considering the city of Bruges as the main character of the story. That is a statement by the same author in fact, the city is not only the place where the story develops, but the character that affects and causes actions themselves of the protagonist of the novel, the widower Hugues Viane. If the intent of the author is certainly realized in the novel, what about the city's role in the posthumous play adapted from Bruges-la-Morte, entitled Le Mirage? Shall we perhaps resign to the loss of a character, transformed irreversibly to a pure scenario? Or maybe is it possible through dialogue and staging made to recreate the atmosphere of anguish and sense of death that emanates from the Rodenbach’s canals, bells and belfries ? The objective of this proposed study is therefore to investigate the differences between the novel and the play works to highlight the different textual aspects which focuses differently in the two Rodenbach’s works.
  • Il titolo di Bruges-la-Morte, romanzo scritto da Georges Rodenbach nel 1892, potrebbe essere considerato senza troppa fatica un titolo eponimo, se si considera la città di Bruges come il personaggio principale della narrazione. Per dichiarazione dello stesso autore infatti, la città non è soltanto il luogo in cui si svolge la vicenda, ma il personaggio che condiziona e provoca le azioni stesse del protagonista del romanzo, il vedovo Hugues Viane. Se nel romanzo l’intento dell’autore è senz’altro realizzato, che ne è invece del ruolo della città nell’opera teatrale postuma tratta da Bruges-la-Morte, dal titolo Le Mirage? Ci si deve forse rassegnare alla perdita di un personaggio, trasformato irrimediabilmente a puro scenario? O forse è possibile attraverso i dialoghi e la messa in scena di ricreare quell’atmosfera fatta di angoscia e senso di morte che emana dai canali, dalle campane e dai campanili rodenbachiani? Obiettivo di questa proposta di studio è quindi di indagare sulle differenze tra l’opera romanzesca e l’opera teatrale per mettere in luce i diversi aspetti testuali su cui Rodenbach si sofferma in maniera differente nelle due opere.

Date

  • 2012-12-19

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations