• The Kitsch desire: Walter Siti and his "too many paradises"
  • Il desiderio Kitsch: i troppi paradisi di Walter Siti
  • Tajani, Ornella

Description

  • Kitsch is the system where people live their lives as a commercial and their identity as an eternal performance. What happens there to desire? If in this utopia the man is supposed to live easily and pleasingly, how can he bear something out-of-hand such as desire? After a theoretical introduction on Kitsch, the paper will answer these questions basing on three Walter Siti’s works: the novels Troppi paradisi and Autopsia dell’ossessione and the narrative reportage Il canto del diavolo. Here the reader finds three paradigms of Kitsch experience: tourism, television, and a certain kind of prostitution. By investigating them, the paper will show how the desire changes its shape when it has to face the Kitschmensch’s tendency to disguise himself «dans le miroir du mensonge embellissant et de s’y reconnaître avec une satisfaction émue», as Kundera says. The marvellous and most sustainable lightness of being is then the Kitsch utopia cipher; it cannot consider the presence of desire but when it is feasible: the Kitsch desire, the ersatz of desire, is given for free with the product fulfilling it.
  • Cosa ne è del desiderio all’interno del Kitsch, sistema in cui la vita è vissuta come uno spot pubblicitario e l’identità come una eterna performance? In una dimensione utopistica in cui l’uomo non cerca altro che una continua soddisfazione come possono trovare spazio le tensioni e le mancanze che muovono il desiderio?Dopo una premessa teorica su cosa è il Kitsch, l’intervento si propone di rispondere al quesito attraverso tre opere di Walter Siti: i romanzi Troppi paradisi e Autopsia dell’ossessione e il reportage narrativo Il canto del diavolo. In queste opere vengono individuati tre paradigmi dell’esperienza Kitsch: il turismo, la televisione e un certo tipo di prostituzione. Indagandone le modalità e analizzando le riflessioni dell’autore in merito si vedrà come si deforma il desiderio quando si trova a dover fare i conti con il perpetuo sforzo del Kitschmensch di camuffarsi, per dirla con Kundera, «dans le miroir du mensonge embellissant et de s’y reconnaître avec une satisfaction émue».La meravigliosa e sostenibilissima leggerezza dell’essere che assurge a cifra interpretativa dell’utopia Kitsch non prevede la presenza del desiderio se non nella sua veste di “realizzabilità”: il desiderio Kitsch, il surrogato del desiderio, è offerto in omaggio col prodotto che lo appaga.

Date

  • 2013-06-07

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations