• East and West
  • Oriente e Occidente
  • Minissi, Nullo

Description

  • This paper strives to analyze the ways in which the division between East and West is manifest in modern historiographical thinking and in political language. The modern idea of the East took form in the eighteenth century, after more than a century of Portuguese, Dutch, and English trading and of Jesuit missionary activity. This concept became clearer in the nineteenth century with the advent of Orientalism, or rather with research that was not exclusively linguistic, emerging from European culture known as the West; nevertheless in its primal, modern features, the West-East dichotomy seems to express an artificial antithesis in a cultural and vaguely geographical term – the East – and a strictly political concept – the West. The East-West divide has lost its significance, giving way to a new Christian–Islamic opposition, not religious so much as ideological, evident in a clash of civilizations. The conflict does not lie between civilizations, however, so much as between interests. This pernicious argument pertains to the struggle between the will of the West to dominate over the Middle East and to its resistance: while the one hides itself behind the rhetoric of globalization, the other has been taken by a militancy leading to extreme interpretations of Koranic concepts which reject modernity together with their very Islamic traditions. 
  • Il contributo prova ad analizzare in che modo e in che senso la divisione di Oriente e Occidente trovi posto nella riflessione storiografica moderna e nel linguaggio politico. L’idea moderna d’Oriente si forma nel Settecento, dopo oltre un secolo di commerci portoghesi, olandesi, inglesi e missioni gesuitiche, e si precisa nell’Ottocento quando sorge l’Orientalismo, ovvero ricerche, non solo linguistiche, rivolte fuori della cultura europea ipostatizzata come Occidente; eppure già nella sua primordiale fisionomia moderna la dicotomia pare esprimere l’antitesi artificiosa tra un termine culturale e vagamente geografico – L’Oriente – e un concetto strettamente politico – L’Occidente. La divisione Oriente – Occidente  ha perso significato e adesso lascia il posto ad una nuova opposizione cristiano-islamica, non religiosa ma ideologica, presentata come conflitto di civiltà. Ma le civiltà non sono mai in conflitto; in conflitto sono gli interessi. Di fatto questa polemica perniciosa ricopre la lotta tra la volontà occidentale di dominio nel Medio Oriente e la resistenza ad essa, di cui l’una ha trovato rifugio nella retorica della globalità, l’altra è stata assunta da un militantismo che spinge le concezioni coraniche a interpretazioni estreme le quali rifiutano non solo la modernità ma la stessa tradizione islamica.

Date

  • 2011-11-29

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

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