• Allegory of the East: The pact with the Devil in Tawfiq al-Hakim
  • Allegoria dell’Occidente. Il patto col diavolo di Tawfiq al-Hakim
  • Tanzi, Roberta
  • La Scaleia, Raffaella

Description

  • This paper aims to investigate the use and phenomenology of a Western myth – such as that of Faust – in the works of Tawfiq al-Hakim, considered to be one of the most famous and important Arab writers and dramatists, making particular reference to his tale, Ahd al-Shaytān (1938). This tale is analyzed starting from the legend of Faust and through its legacy within the thematic and iconographic world. Ahd al-Shaytān is a representative exemplum of the author’s literary idiosyncrasy given that in his works Tawfiq al-Hakim often recurs to a number of mythological themes and characters. His experience enables the exploration of this modern Western myth through the Arab tradition. At stake are the effects of an interaction between traditional and local elements and the full process of assimilation of this legacy. Tawfiq al-Hakim’s work offers an invaluable opportunity to investigate this interesting juxtaposition of Western myths and the author’s views on them. His familiarity with Western themes and patterns allows a reconsideration of Faust together with a new perspective on it.
  • 1. Scopo L’obiettivo di questo lavoro è quello di indagare le modalità e la fenomenologia della penetrazione di un mito profondamente occidentale — come quello di Faust — nella produzione di uno tra i più noti scrittori e drammaturghi arabi del Novecento: Tawfiq al-Hakim, concentrandosi in particolare su una sua novella del 1938, Ahd al-Shaytān (Il patto col diavolo). 2. Metodologia La novella, scelta in quanto exemplum rappresentativo di una pratica corrente nella produzione dell’autore, ovvero la rifunzionalizzazione di argomenti e personaggi mitologici di varia derivazione, viene analizzata nella prospettiva di una rivisitazione della leggenda di Faust e del suo patrimonio tematico e iconografico. La sua analisi permette di rilevare le tappe di un percorso assai interessante: quello della penetrazione e integrazione di un mito dell’Occidente moderno nella tradizione araba, considerato alla luce degli effetti che l’interazione con gli elementi tradizionali e autoctoni di quel patrimonio producono sul processo di assimilazione. 3. Risultati In quest’ottica, il corpus di Tawfiq al-Hakim appare fondante, non solo in virtù della sua familiarità con la trattazione di temi mitici provenienti anche dalla tradizione occidentale, ma per gli elementi di novità ed esclusività che da quella trattazione emergono.  

Date

  • 2011-11-24

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations