• Laws of Contamination and Blend. Don DeLillo and Jean-luc Godard: an Illuminating Challenge
  • Leggi della contaminazione e della mescolanza, Don Delillo e Jean-Luc Godard: una sfida illuminante
  • Bio, Mariangela

Description

  • AimThe present paper aims at highlithing the new dynamics of comparison and exchange between literature and arts. It assumes the idea of a literature centred on the relations between text and context, bent on exhalting its "social" disposition. Then it deals with the subject of the work's originality in terms of identitary pact constantly renegotiated with works belonging to other semiologic themes. In this perspective, this article briefly investigates the complex relation between Don De Lillo's and Jean-Luc Godard's works.MethodologyThe analytic approach moves between comparative literature and cultural criticism, in a very well-known field in the area of traditional literary studies and a very important sector in the structuration of contemporary imaginary: the relation between literature and cinema. The methodology adopted employs the comparative dynamics typical of text semiotcs, to underline exchange categories, among different languages and codes, which prove to be flowing, open and constantly changing.ResultsThe article highlights and explores new possibilities in the relation between cinema and literature, investigating them on the basis of the present observations on the notion of text; it also explains the urgency of a semantic reassessment of the concept of "work's originality" in the contemporary semiosphere. 
  • Scopo Il lavoro vuole evidenziare le nuove dinamiche della comparazione e dello scambio fra la letteratura e le altre arti. Si sposa un’idea di letteratura incentrata sulle relazioni tra testo e contesto, incline ad esaltare la sua predisposizione ‘sociale’. Si affronta quindi la questione dell’originalità dell’opera nei termini di patto identitario continuamente rinegoziato con opere appartenenti ad altri codici semiologici. In tal senso si enuclea, brevemente, l’esempio della complessa relazione fra l’opera di Don DeLillo e quella di Jean Luc Godard.Metodologia L’approccio analitico si muove a cavallo tra letteratura comparata e critica della cultura, in un settore già noto nell’ambito dei tradizionali studi letterari ed importantissimo nella strutturazione dell’immaginario contemporaneo: il rapporto tra letteratura e cinema. La metodologia si avvicina alle dinamiche di comparazione proprie della semiotica del testo, per evidenziare categorie di scambio, fra codici e linguaggi differenti, che si rivelano fluide, aperte, in continua evoluzione.RisultatiL’articolo evidenzia nuovi percorsi del rapporto fra cinema e letteratura, rileggendoli alla luce delle attuali riflessioni sulla nozione di testo; motiva, inoltre, l’urgenza di una rivisitazione semantica del concetto di originalità dell’opera nella semiosfera contemporanea.

Date

  • 2012-07-06

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf
  • application/msword
  • application/octet-stream
  • application/octet-stream
  • application/msword

Identifier

Relations