• Islam in Italian Publishing: from 2000 to 2007
  • L'Islam nell'editoria italiana. Anni 2000-2007
  • Galleri, Gianni

Description

  • The evolution of books published about Islam and the Arab-Islamic world after 9/11 provides interesting cues for evaluating the strong relationship between “the East” and the reader’s mental image of it. This analysis shows how the geo-editorial areas of supply, the languages from which the books are translated, the main publishers, and the most prolific authors, are largely inclined towards a particular cultural disposition. Statistics demonstrate that the relationship between “our” West and “that” East – that is Islam – still bear certain aspects in obscurity. The unchecked growth of the number of books and authors does not seem to have led to a greater awareness within the reader. As we still lack sustained cultural activities and series of books with an clear raison d'être, a good slice of production is often based on rapid improvisation and the production of “instant books”.Finally the most recent trend – determined by the employment of journalists as experts of a given subject, combined with the power games of distribution – is gradually emptying universities and academies of their rights to share information, and is giving the reader an image of the East created with almost no input from intellectuals. 
  • L'evoluzione della produzione libraria sull'Islam e sul Mondo arabo-islamico in Italia dopo l'11 Settembre 2001 presenta degli interessanti spunti di valutazione per quanto riguarda lo stretto rapporto fra Oriente e l'immagine che il lettore ha dell'Oriente. Dallo studio in questione emerge come, le aree geoeditoriali di approvvigionamento, le lingue dalle quali sono tradotti i testi, le principali case editrici e gli autori più prolifici siano orientati in gran parte verso una ben precisa direzione culturale. Le evidenze statistiche dimostrano come il rapporto fra il nostro Occidente e quel particolare Oriente che è l'Islam, presenta ancora degli evidenti punti oscuri. L'aumento quasi incontrollato del numero di titoli e del numero di autori sembra non aver portato alla nascita di una consapevolezza differente nel lettore. Scarseggiano le iniziative programmate nel tempo e le colanne con una vita e una ragion d'essere ben precisa. L'improvvisazione e gli istant book rappresentano dei casi piuttosto frequenti. L'assunzione di figure giornalistiche a veri e propri cultori della materia, combinata con i giochi di potere della distribuzione, disegna infine l'ultima tendenza, che svuota le università e le accademie di gran parte del proprio diritto a divulgare, per donare al lettore una visione dell'Oriente creata quasi dal nulla dall'intellettuale di turno.  

Date

  • 2011-11-18

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations