• Employment Contracts and Marriage Settlements in Thomas Mann's The Tales of Jacob
  • Contrattare l’attesa. La scena del patto nelle Storie di Giacobbe di Thomas Mann
  • Abignente, Elisabetta

Description

  •   Together with the representation of the justice court, the pact scene is one of the narrative elements that are more interesting for ‘Law in Literature’ studies. The pact, in his double meaning of ‘horizontal’ agreement between two people and ‘vertical’ alliance between a man and a supreme divine or diabolical being, is particularly present in the narrative work of Thomas Mann. The tale of the seven years biblical waiting of Jacob and Rachel that is told in the first volume of Joseph tetralogy, Die Geschichten Jaakobs, gives one of the most significant examples in this sense. This is the series of three contracts signed by Jacob and Laban, Rachel’s father, which are anomalous because they are employment contracts and marriage settlements at the same time. By a careful rereading of this scene, the paper aims to investigate which is the main narrative function of the scene of the pact in the fictional context. Totally absent from the biblical source, the scene of the contract becomes the instrument, inside the novel, of that process of ‘dilatation’ and ‘humanization’ of the myth on which Mann’s monumental rewriting is found.
  •  Insieme alla rappresentazione del processo, la scena del patto è uno degli elementi narrativi di maggior interesse per gli studi sul ‘diritto nella letteratura’. L’idea di patto, inteso nella sua duplice accezione ‘orizzontale’ di accordo tra uomini e ‘verticale’ di alleanza tra l’uomo e forze supreme, divine o infernali, è particolarmente presente nell’opera narrativa di Thomas Mann. Il racconto della settennale attesa biblica vissuta da Giacobbe e Rachele, narrata nel primo volume della tetralogia manniana, Die Geschichten Jaakobs, offre uno degli esempi narrativi di ‘patto’ più significativi e pregnanti in tal senso. Si tratta della serie di tre contratti firmati da Giacobbe e Labano, padre di Rachele, dotati della particolarità di essere contratti di tipo lavorativo e accordi di tipo matrimoniale a un tempo. Rileggendo con attenzione la scena descritta nel romanzo, l’articolo si propone di indagare quale sia la fondamentale funzione narrativa che la scena del patto ricopre all’interno della dinamica romanzesca. Del tutto assente nella fonte biblica, la scena del contratto si fa infatti strumento, all’interno della narrazione, di quel processo di ‘dilatazione’ e di ‘umanizzazione’ del mito su cui si fonda la monumentale riscrittura manniana.  

Date

  • 2012-05-29

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations