• Colonial Empires of the East and the Eest: Images of the Other, from Tacito to David Malouf, from Salman Rushdie to Michael Ondaatje
  • Imperi coloniali da Oriente a Occidente: immagini dell’Altro da Tacito a David Malouf, da Salman Rushdie a Michael Ondaatje
  • Gòdono, Elvira

Description

  • Many centuries before Joseph Conrad’s Heart of Darkness (1902) and Rudyard Kipling’s Kim (1901) were published, the East and West were still divided, as in Tacito’s De Germania, by a limes also visible in David Malouf’s An Imaginary Life (1978), in which the poet Ovid exiled at Tomi, is friends with the savage Child, of animal nature in a human body, similar to the metamorphic migrants of Salman Rushdie’s The Satanic Verses (1988), which hides the magnificent and ancient East of Mahābhārata and Rāmāyana in many Western identities, lost in diabolic European cities. This chaotic antithesis in Michael Ondaatje’s pages lets Sri Lanka’s childish ghosts float amidst stories of peregrination and in search of a Promised Land. In the Skin of a Lion (1987) includes an epigraph from the ancient poem of Gilgamesh, an Eastern echo in a novel profoundly important for many Western studies that often focus on the theory of the canon or on postmodern literature. These categories are discussed with the prospect of broadening cultural and post-colonial studies, in order to merge theory of genres and thematic criticism with anthropology, mythology, and ethnology. Multiple citations expand the original object of research, adding the colonial prophecy present in North American myths, as demonstrated by Margaret Atwood, Margaret Laurence or Lévi-Strauss. Incessantly moving from one space to another, authors give voice to the native cry from multiple perspectives, narrating – like all colonial empires founded on human cruelty– the beast’s nature that has shown its worst aspect.
  • Molti secoli prima che Joseph Conrad pubblicasse Heart of Darkness (1902) e Rudyard Kipling Kim (1901), Oriente e Occidente erano già divisi nel De Germania di Tacito, da un limes netto anche in An Imaginary Life (1978) di David Malouf, dove Ovidio, poeta esule a Tomi, è amico del selvaggio Child, natura animale in corpo umano, simile ai metamorfici migranti di Salman Rushdie,che in The Satanic Verses (1988) cela il maestoso Oriente antico del Mahābhārata e Rāmāyana in molte identità occidentali, smarrite nelle diaboliche città europee. Questa caotica antitesi lascia fluttuare, nelle pagine di Michael Ondaatje, i fantasmi infantili dello Sri Lanka in racconti di peregrinazione e ricerca di una Terra Promessa.In the Skin of a Lion (1987) cita in epigrafe l’antico poema di Gilgamesh, eco orientale in un romanzo d’importanza basilare per molti studi occidentali, spesso incentrati sulla teoria del canone o sulla letteratura postmoderna. Tali diffuse categorie sono qui messe in discussione, in una prospettiva che estende i Cultural e i Postcolonial Studies, per fondere la teoria dei generi e la critica tematica con l’antropologia, la mitologia e l’etnologia.Molteplici citazioni ampliano l’iniziale oggetto della ricerca, inserendo anche la profezia coloniale nei miti nordamericani, come già avevano indicato Margaret Atwood, Margaret Laurence o Lévi-Strauss. Oscillando continuamente fra spazi diversi, gli autori danno voce al grido nativo da molteplici prospettive, narrando come tuttigli imperi coloniali siano fondati sulla crudeltà umana, sulla natura della bestia che ha mostrato il suo volto peggiore.

Date

  • 2011-11-26

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations