• Apocalypses and Ruins: Cormac McCarthy’s The Road and Wong Kar-wai’s In the Mood for Love
  • Apocalissi e rovine: The Road di Cormac McCarthy e In the mood for love di Wong KarWai
  • Trincherini, Elisabetta

Description

  • This article aims to analyze Cormac McCarthy's novel, The Road, and Wong Kar-wai's film, In the Mood for Love, in an attempt to compare Eastern and Western societies. The comparison between the novel and the film – each a product (and a reflection) of Western and Eastern cultures, respectively – should also be traced to the dystopian element of the narrations, conceived as a study of the concept of "otherness": namely, the hypothetical transcendence of one's own cultural limits. This comparative approach aims to connect two seemingly different plots: the novel is apocalyptic science fiction, the film a love story. The common ground between the two pieces and the connection point to dwell upon, however, is the contemplation of ruin: lingering on the contemplation of the downfall, in both works diverts from the core of their narrative. With the space-time continuum thus blocked, a parallel and split reality forms.
  • Il presente contributo analizza il romanzo di Cormac Mc Carthy The Road e il film di WongKarWaiIn the mood for love, all’interno della comparazione tra oriente e occidente. Oltre ad essere prodotto della cultura occidentale il primo e di quella orientale il secondo, il confronto va anche rintracciato nella componente distopica delle narrazioni intesa come studio del concetto di alterità, ipotetico superamento, questo, della propria “frontiera” culturale di riferimento. Il percorso comparatista mira ad accomunare due storie apparentemente molto lontane: di fantascienza apocalittica parla il romanzo, una storia d'amore è messa in scena nel film. La lettura sulla quale ci si sofferma è quella che accomuna l’opera cinematografica al nodo centrale del romanzo, cioè quella relativa alla contemplazione della rovina. Tanto nel film quanto nel libro, il darsi della contemplazione della rovina atemporalizza il cuore della narrazione, portandola su una sorta di binario deviato. Il continuum spazio-temporale ha incontrato un ostacolo e come inceppato origina una realtà parallela e svincolata

Date

  • 2011-11-28

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations