• Visual Music / Immaterial Colors. Synesthetic Temptations and Cross-Media Perspectives During Sixties and Seventies
  • Musica visiva / colori immateriali. Tentazioni sinestesiche e prospettive intermediali negli anni Sessanta-Settanta
  • Bolpagni, Paolo

Description

  • Wagner’s legacy of ‘the unity of the arts’ had involved historical Avant-gardes to eventually re-emerge in 60s and 70s, when the phenomenon of cross-media appeared and a new idea of ‘total work’ came forth. As for music the score came to connote itself for the visual part that characterizes it, so that the iconicity of writing prevailed. In visual arts, the trend to overstep statutes, moved towards the conquest of immateriality, which is typical of musical expression.
  • Il retaggio wagneriano dell’‘unità delle arti’, passato attraverso la stagione delle avanguardie storiche, riemerge negli anni ’60 e ’70, quando esplode il fenomeno dell’intermedialità e si afferma una nuova accezione di ‘opera totale’. In ambito musicale la partitura viene a connotarsi per la componente visiva che la caratterizza, e l’iconicità della scrittura prende il sopravvento. Nel campo delle arte visive, invece, la tendenza ad oltrepassare gli statuti muove verso la conquista dell’incorporeità tipica dell’espressione musicale.

Date

  • 2015-07-13

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

10.13125/medea-1818

urn:nbn:it:unica-17696

Relations