• Webseries, Orginal Series and Digital Series: The Forms of Serial Fiction on the Web
  • Webseries, Original Series e Digital Series: le forme delle narrazioni seriali nel web
  • Lino, Mirko

Description

  • The aim of this essay is to provide through an historical perspective an analysis of the morphologies of seriality in the web, from its origins to the latest linguistic and formal developments. The subject of this essay is the webseries: a webnative serialized fiction which, although it located several formal correspondences with the model of the TV series at the same time it differs significantly from them. Starting from the appropriation of models and forms of television series, nowadays the webseries stand at the center of the communicational and symbolic transformations that cross the way we communicate, relate and watch the stories in the era of convergence (Jenkins, 2007), within a post-media condition (Eugeni, 2015), and in a culture that always looks straight on the production of hybrid forms (Arcagni, 2016).Webseries is not only a simple model for the serial storytelling, but a format that hybridizes entertainment places making the difference between offline and online series increasingly nuanced, for example like in the cases of Amazon and Netflix’ series. Therefore webseries become one of the formats with which to experiment the languages and narrative forms connected with the last generation of immersive media.In the essay I will try to trace the new forms of webseries in relation to communicational development taken from social networks and from the technology of wereable media as the device for Virtual Reality, in order to draw guidelines for understanding the next horizon of digital storytelling. To do this, I’m going to propose terminological and conceptual change: to adopt the term "digital series" in place of the traditional and insufficient terms of webseries or original series.
  • lo scopo di questo saggio è quello di fornire attraverso una prospettiva storico formale un’analisi della morfologia della serialità nel web, dalle origini ai più recenti sviluppi linguistico-formali. Oggetto del saggio in questione è la webserie: un tipo di fiction webnativa che seppur trova diverse corrispondenze formali con il modello delle serie Tv al tempo stesso se ne differenzia notevolmente.Partendo dall’appropriazione dei modelli e delle forme della serialità televisiva, la webserie si trova oggi al centro delle trasformazioni che attraversano il modo di comunicare, raccontare e fruire le storie nell’epoca della convergenza (Jenkins, 2007), di una condizione postmediale (Eugeni, 2015), di una cultura che appare sempre retta sulla produzione di forme ibride (Arcagni, 2016).Non si tratta dunque di un semplice modello per il racconto seriale, quanto di un formato che ibrida luoghi dell’intrattenimento rendendo la differenza tra serie offline e online sempre più sfumata, come si evince nei prodotti seriali di player come Amazon e Netflix, e diventa uno dei formati con cui sperimentare i linguaggi e le forme narrative legate ai media immersivi di ultimissima generazione.Nel saggio si proveranno a tracciare le nuove forme della webserialità in relazione allo sviluppo comunicativo dei social network e tecnologico di wereable media come i visori per la Realtà Virtuale al fine di tracciare delle possibili direttive per comprendere l’orizzonte prossimo dello storytelling digitale. Per farlo, si proverà a compiere una sostituzione terminologica-concettuale, ovvero adottare il termine digital series al posto di quello ormai tradizionale e insufficiente di webserie, o di original series.

Date

  • 2016-06-23

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations