• Between Mnemosyne and Pop Art. Interview to Roberto Baldazzini
  • Tra Mnemosyne e Pop Art. Intervista a Roberto Baldazzini
  • Mucelli, Elisabetta

Description

  • The interview aims to analyse the multifaceted career of Roberto Baldazzini. Self-taught, collector of women’s magazines, essayist, he is recognized as a master of erotic comics especially in the French context. His style is inspired by Roy Lichtenstein, the famous member of Pop Art group, especially for his clear synthesis of lines and backgrounds. The artist studies the surrounding reality through photography: natural elements, spectacular and unusual camera angles. Cinema and photo story books and his great passion for female icons make Roberto Baldazzini’s talent an emblem of how the ‘social memory’, theorised by Aby Warburg in ancient and modern art, is conveyed through the media in contemporary age.Since Stella Noris, than in his paintings dedicated to Sophia Loren and Betty Page, star of Who Killed Betty? comic strip, passing through his recent exhibitions Creatures and Hollywoodland − work in progress of his latest graphic novel for Bonelli Publishing Company −, feminine concept is analysed in all its shades: delicate, sensual, fetish and star-like.Baldazzini also demonstrates his skillful style in advertising: really significant are his campaigns for TIM, Alessi, Zanotti and Axe. Two further important thematic points in this dialogue are Baldazzini’s relationship with art and social networks. The artist also dedicated a comic story to his place of birth: The Winter of Diego, a historical comic book set in Modenese Apennines during the Resistance.
  • L’intervista si propone di analizzare la multiforme opera del fumettista Roberto Baldazzini. Autodidatta, collezionista di periodici al femminile e saggista, riconosciuto, soprattutto in ambito francese, come maestro del fumetto erotico. La fotografia è il mezzo attraverso il quale l’artista studia la realtà circostante, carpendo elementi naturali, scenografici e inquadrature inedite. Il mondo del cinema e del fotoromanzo e la grande passione per le icone femminili degli anni ’50, estratte dalle sue riviste, fanno del talento di Roberto Baldazzini emblema di quanto la “memoria sociale”, teorizzata da Aby Warburg in ambito antico e moderno, sia veicolata dai mass media nell’ambito contemporaneo. Da Stella Noris, passando per le opere pittoriche dedicate a Sophia Loren e Betty Page, protagonista del fumetto Who Killed Betty?, per poi approdare alle sue recenti mostre Creature e Hollywoodland, work in progress del suo ultimo romanzo a fumetti per la Bonelli Editore, il femminile è analizzato in tutte le sue sfumature: delicate, sensuali, fetish e divistiche. L’artista attraversa abilmente il media pubblicitario: di particolare rilevanza sono le sue campagne per TIM, Alessi, Zanotti e Axe. Altri due nodi tematici toccati in questo dialogo sono il rapporto di Baldazzini con l’arte e con i social network, visto come un terreno di condivisione del proprio immaginario. La carriera dell’artista non trascura grandi temi radicati nella sua terra, come ne L’inverno di Diego, un racconto storico a fumetti che affronta il tema della Resistenza nell’Appennino modenese.

Date

  • 2016-07-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion
  • Non-peer-reviewed Article
  • Articolo non peer-review

Format

  • application/pdf

Identifier

10.13125/medea-2426

urn:nbn:it:unica-17931

Relations