• Intermediality and the Aesthetic of the Pastiche: "Little me"
  • Estetica del pastiche e intermedialità: «Povera piccina»
  • Fusillo, Massimo

Description

  • The pastiche is not strictly confined to the realm of comic or humour: sometimes it can be a pure exercise of rewriting or linguistic contamination in a total neutral way. Nevertheless, it is true that its dominant feature is usually a joking one, in all its possible shades, from aggressive laugh to the finest irony.  The present article will start from a theoretical definition of  pastiche, as usually opposed to parody, and will shed light on how the pastiche fits perfectly the new textual configurations of our contemporary era, expecially if we look at intermedial phenomena. In the last part, an example of an unknown example of intermedial pastiche (a camp rewrting of classic cinema) will be provided. 
  • Il pastiche non appartiene esclusivamente all’universo del comico e dell’umorismo: talvolta può essere un esercizio di pura riscrittura o di contaminazione linguistica, del tutto neutro. Non c’è dubbio però che la sua tonalità dominante sia scherzosa, con tutte le varianti possibili, dal riso aggressivo all’ironia più sottile. Partiremo dunque dalla definizione teorica del pastiche, spesso contrapposta a quella di parodia, per poi indagare come questa forma sia particolarmente adatta alle nuove configurazioni testuali del mondo contemporaneo, e in particolare alla sua dimensione intermediale; e concluderemo con l’analisi di un pastiche intermediale poco noto, riscrittura camp del cinema classico.

Date

  • 2016-11-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations