• The Rocky Horror (Picture) Show: a Camp Parody of the Gothic between Mary Shelley, J. B. Priestley and James Whale
  • The Rocky Horror (Picture) Show: parodia camp del gotico tra Mary Shelley, J. B. Priestley e James Whale
  • Rotondi, Armando

Description

  • The theatre play The Rocky Horror Show (1973) by Richard O’Brien and then the film adaptation The Rocky Horror Picture Show (1975) by Jim Sharman can be considered as two milestone in musical theatre/film history. For their themes and structure, they represent the highest expression of the sexual revolution of the late 60s and the 70s, becoming an icon of the movements for the sexual freedom. The success of the musical is due to its capacity of being an enormous parody of both literary and film references. The first clear reference is Mary Shelley’s Frankenstein and the film adaptation by James Whale. However, less analysed it the relation with the novel Benighted (1927) by John B. Priestly and the adaptation, again by Whale, The Old Dark House (1932), that seems to be the real source of inspiration for O’Brien. The paper will analyse this relation, focusing its attention on the elements that have created the “Rocky Horror Show liturgy” and on the references of the parody, and proposing a vision of O’Brien’s work as a meta-parody.
  • Lo spettacolo teatrale The Rocky Horror Show (1973) di Richard O’Brien e, successivamente, l’adattamento cinematografico The Rocky Horror Picture Show (1975) di Jim Sharman possono essere considerate due pietre miliari del musical. Per temi e struttura, essi rappresentano la massima espressione della rivoluzione sessuale che va a cavalli tra gli anni '60 e '70 ed emblema del movimento di libertà sessuale. Il successo del musical risiede nella presa in giro degli stereotipi del gotico sia letterario che cinematografico, creando una enorme, irriverente parodia. Se il riferimento più evidente è il Frankenstein di Mary Shelley e la versione cinematografica di James Whale, meno analizzato è il rapporto con Benighted (1927) by John B. Priestley e la pellicola The Old Dark House (1932) sempre di Whale e adattata dal romanzo di Priestley. Proprio questa risulta, infatti, vera fonte di ispirazione per il lavoro di O’Brien, piuttosto che il Frankestein. Il contributo analizzerà questo rapporto, focalizzando la sua attenzione sugli elementi della “liturgia del Rocky Horror Show”, sui riferimenti in parodia e proponendo una visione dell’opera di O’Brien come una meta-aprodia.

Date

  • 2016-11-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations