• Even women read Sterne: Neera and the Novelle gaje
  • Anche le donne leggevano Sterne: Neera e le Novelle gaje
  • Muscariello, Mariella

Description

  • This paper intends to add a significant piece to the jagged history of the “Sterne effect” within XIX and XX century Italian Literature,  by showing - through Neera’s Novelle Gaje(1879) - that humour was not only a male-writing prerogative.Starting from a very explicit sign of admiration for Sterne’s A Sentimental Journey through France and Italy, which Neera delivered to her own memories Una giovinezza delsecolo XIX, the paper conducts a formal survey of the thirteen short stories included in the collection, with the aim of underlying all the structure, language and content features linked to the humour patterns.Neera’s short stories are built up in a serpentine structure, which gathers flashbacks, ellipsis, digressions, meta-narrative inserts, calls to the readers, who cooperate for the construction of a very tangle perception of time; Neera’s narrators are “feeling bearers” like Yorick, they are interested in the little things in life and they are always very inclined to their characters. However, while Sterne was laughing at the travel literature strongly spreading in the XVIII century publishing industry, Neera’s target was the abused sentimentalism in the Italian “letteratura rosa”; actually, she emphasizes all fleeting passions and discredits the concrete nature of marriage, which was for Neera along the essential idea of women’s identity, along with the idea of maternity.
  • Lo scopo di questo intervento è quello di aggiungere un tassello significativo alla frastagliata storia dell' "effetto Sterne" nella letteratura italiana tra Otto e Novecento, dimostrando, attraverso la lettura delle Novelle Gaje (1879) di Neera , che l'umorismo non fu appannaggio della sola penna maschile.     Partendo dall'esplicita ammissione di un'ammirazione incondizionata per Il viaggio sentimentale di Sterne che Neera consegnò alle sue memorie, Una giovinezza del secolo XIX, si è avviata un'analisi formale  delle tredici novelle della raccolta cercando di  evidenziare la presenza in esse di strategie strutturali, linguistiche e contenutistiche afferenti ai paradigmi dell'umorismo.     Le novelle sono costruite su intrecci 'serpentini', disposti ad accogliere flashback, ellissi, divagazioni, inserti metanarrativi, appelli al lettore che collaborano alla costruzione di una temporalità bislacca e aggrovigliata; i narratori sono "portatori di sentimenti", al pari di Yorick, attratti dal "minuto" e "dalle piccole cose", sempre benevolmente disposti verso i loro personaggi. Ma mentre Sterne ironizzava sulla letteratura di viaggio che invadeva massicciamente il mercato librario del '700, Neera sottopone a divertita satira l'abusato sentimentalismo della letteratura "rosa" che, inneggiando alle passioni effimere, discredita la concretezza del matrimonio che, insieme alla maternità, fu, per la scrittrice milanese, il  valore assolutizzante dell'identità femminile.

Date

  • 2016-11-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations