• Breaking up the crowd: the litterary caricature from the French "Physiologies" to Collodi’s "Fisiologie"
  • Scomporre la folla: la caricatura letteraria dalle Physiologies francesi alle Fisiologie collodiane
  • Paone, Pina

Description

  • The aim of this paper is to discuss about a particular literary genre, started in France in the XIX century: the Physiologies. We will clarify the different phases of circulation of the genre: first of all, with Brillat Savarin’s Physiologie du gout and Balzac’s Physiologie du mariage, then with the Physiologies of the petits journaux, and at last with the ‘physiologic boom’ of the years 1840-42, when the genre acquired more clearly the aim of categorize the Parisian society, by connecting the parody of natural sciences to the techniques of caricatural description. The classifying anxiety showed in these little books will be related to the epoch-making changes happened in the metropolitan Parisian context of the Modern age. Finally, we will study the passage of this French genre to Italy, and in particular on the humorous magazines, focusing mostly on Lo Scaramuccia and Il Lampione, two important magazines that Collodi founded and wrote on. We will analyze, according to the difference of context, the distance between the two models and the peculiarity of Collodi’s one, by focusing above all on the techniques of the caricatural writing, related to the complex way through which this genre conceives the idea of the “type”.
  • Il presente saggio vuole mettere a fuoco un particolare genere letterario nato nella Francia di metà Ottocento: le Physiologies. Si chiariranno innanzitutto le diverse fasi di diffusione del genere: in un primo momento con la Physiologie du gout di Brillat-Savarin e la Physiologie du mariage di Balzac, poi sui petits journaux degli anni ’30, e infine con il ‘boom fisiologico’ degli anni 1840-42, in cui la struttura si standardizza in piccoli libretti con lo scopo di categorizzare la società parigina, unendo la parodia delle scienze naturali alle tecniche di descrizione caricaturale. L’ansia classificatoria mostrata da questi libretti, e in generale da tutta la “letteratura panoramica”, sarà messa in relazione con gli epocali cambiamenti socio-politici in atto nel contesto metropolitano parigino dell’epoca moderna. Infine sarà studiato il passaggio di questa moda letteraria nell’Italia di metà Ottocento, e in particolare nei giornali umoristici, con rilievi tratti soprattutto da Lo Scaramuccia e Il Lampione, importanti fogli fondati da Collodi. Sarà quindi analizzata, considerando la diversità dei contesti, la differenza tra i due modelli e la peculiarità della proposta collodiana, focalizzandosi soprattutto sulle tecniche e i procedimenti di scrittura caricaturale connesse alla complessità con cui in questo genere veniva intesa l’idea di tipo.

Date

  • 2016-12-04

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations