• Sterne Effects in Ramón Gómez de la Serna’s Novelas de la nebulosa
  • Effetti Sterne nelle Novelas de la nebulosa di Ramón Gómez de la Serna
  • Schiano, Gennaro

Description

  • Gómez de la Serna’s Novelas de la nebulosa, written between 1922 and 1947, are indeed the most refined and elaborate proof of an experimentation constantly related with the European literature of time. In the labyrinth of the plots of these novels we can observe the repertoire of cuts, stretches, suspensions, recoveries, of opening and closing curtains that make Don Ramón a clear initiate of the humoristic literature. Also in the Spain at the time of the edad de plata (1898-1936) the imaginaries of the literary humour re-emerge from the reject of the 19th century realism: novel comes back to winding roads, following again lives and opinions with digressive and introspective narrations and strange mixings between tragic and comic, it shows the asphyxia of literature only able to tell about itself. The aim of the paper is to explore in Gómez de la Serna’s El novelista some essential features of the literary humour, from the autobiographism to the writing in progress and to the combinatorial game between fiction and reality. 
  • Tra le tessere composite della produzione dell’autore madrileno Ramón Gómez de la Serna (1888-1963) il ciclo delle Novelas de la nebulosa, scritte tra il 1922 e il 1947, è di certo la testimonianza più raffinata e matura di una sperimentazione che discute costantemente con la letteratura europea del tempo. È nelle trame labirintiche di questi romanzi che ritroviamo il repertorio di tagli, allunghi, sospensioni e riprese, di aperture e chiusure di sipari, che fa di Don Ramón un chiaro adepto dei «gran burattinai» della «linea autoriale umoristica». Anche per la Spagna della ‘edad de plata’ (1898-1936) gli immaginari dell’umorismo letterario riemergono dal rifiuto dei codici ottocenteschi di rappresentazione della realtà: il romanzo torna a ragionare per serpentine con narrazioni digressive e introspettive, e stranianti mescidanze tra comico e tragico, mostrando l’asfissia della letteratura che racconta ormai nient’altro che se stessa. Il contributo si propone di sondare, tra le pagine de El novelista di Gómez de la Serna, alcune delle caratteristiche identificative dell’umorismo letterario, dall’autobiografismo alla scrittura in progress e al gioco combinatorio tra realtà e finzione. 

Date

  • 2016-11-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations