• Alan Sillitoe and the Topsy-Turvy Universe of Trash Literature
  • Alan Sillitoe e l’Universo Capovolto della Letteratura Trash
  • Assante di Panzillo, Gabriella

Description

  • Working-class fiction emerged in Britain as a discourse of subcultural diversity targeting the bourgeois dominant culture and its expressive forms. Even in the post-war years, when working-class cultural production fed a short-term curiosity for slum life, proletarian novelists were never bestowed the literary dignity that was granted instead to mainstream writers. They continued to speak from the cultural margins of British society until their voice merged with those of other ill-treated and unempowered social minorities, becoming part of a broader indistinct subcultural otherness. The loss of cultural identity and the popularity enjoyed by more daring and subversive literary forms pushed the working-class writer further away from the ivory tower of English Literature.This essay discusses the case of Alan Sillitoe to show how he lampooned highbrow literature in the novel Life Goes On (1985). Drawing upon Mikail Bakhtin’s notion of the carnivalesque, the essay hopes to demonstrate how Sillitoe turned the literary hierarchy upside-down, giving legitimation to a motley-crew of grotesque storytellers living in a nether world of consummate liars and squalid drug-traffickers. Sillitoe’s profanation of literature has serious overtones that ultimately challenge those criteria of the literary establishment that mark the divide between high and low art.
  • Nel Regno Unito la narrativa proletaria si pose sin dal principio come sottocultura in antagonismo con le forme espressive dell’egemonia letteraria. Nonostante la transitoria popolarità riscossa dalla slum fiction nel secondo dopoguerra, lo scrittore working class non godette mai dello stesso status concesso ai narratori che furono ritenuti capaci di onorare i criteri del canone. La loro marginalità finì col confondersi con quella di altre minoranze. La forte identità culturale, un tempo da essi vantata, fu progressivamente erosa dall’emergere di nuove e più audaci forme letterarie che spinsero lo scrittore proletario sempre più lontano dalla torre d’avorio della letteratura di alto profilo.Questo saggio propone una lettura Bachtiniana di Life Goes On, un romanzo picaresco pubblicato da Alan Sillitoe nel 1985, al fine di mostrare come l’universo carnevalesco dell’opera, in cui trovano spazio un manipolo di grotteschi scrittori trash, rappresenti, attraverso la profanazione del decoro letterario, una fugace sospensione della parola conforme, la liberazione dal limite, dal criterio selettivo che stabilisce la linea di confine tra l’arte canonica e quella che se ne discosta.

Date

  • 2016-12-12

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations