• Sexless Pornographies: Webseries' Parody of the Obscene
  • Pornografie senza sesso: le parodie dell’osceno nelle webserie
  • Lino, Mirko

Description

  • My paper focus on contents referring to pornographic topics, organized in a webnative media format: the webseries. The aim of my paper is to observe and analyze the parodic construction of pornography through the use of communicational channels of the web, taking notice of the aesthetical and representational horizons stimulated by the rhetoric of the parodied original content. Through the analyzed webseries, especially some episodes taken by James Gunn’s Pg Porn (2008), I will mainly dwell on the parodies of traditional pornography and its representations of obscenity. The “spreadability” (Jenkins, Ford, Green, 2013) of porn parodies on the Internet reaffirms the breaking through of the public sphere by an obscene code. The porn parody webseries can be considered as self-referential textualities, in which one can read the needs of a “softcore” sensibility between the lines, making possible to think a kind of porn contents that Peter Lehman, for example, has called “pornography without genitals” (2011).
  • Il mio contributo prende in considerazione una tipologia di contenuto “pornografizzato”, ovvero che fa riferimento al mondo del porno, declinato in un formato mediale webnativo, la webserie. Lo scopo è quello di osservare la costruzione parodica del discorso pornografico tradizionale attraverso i canali comunicativi ed espressivi della Rete, con attenzione agli orizzonti estetici e rappresentativi a cui conduce l’impostazione retorica del modello originale parodiato. Nelle webserie prese in considerazione, soprattutto alcuni episodi di James Gunn’s Pg Porn (2008), ci si soffermerà principalmente sulla costruzione parodica delle retoriche tradizionali del porno e della rappresentazione dell’oscenità. La diffusione di porno parodie nelle forme mediali webnative ribadisce ulteriormente lo sfondamento nella sfera pubblica e in altri ambiti culturali di un codice che fa dell’osceno il suo elemento centrale, dando così forma a testualità autoreferenziali, in cui è possibile leggervi in filigrana l’urgenza rappresentativa di una nuova sensibilità “soft”, che Peter Lehman, ad esempio, ha suggerito di pensare come “pornografia non genitale” (2011).

Date

  • 2016-11-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations