• Irony or persuasion? The choice by Emmanuel Carrère in Le Royaume
  • Ironia o persuasione? La scelta di Emmanuel Carrère nel Regno
  • Cinquegrani, Alessandro

Description

  • The aim of this essay is that one to understand the relationship between irony and persuasion into the work by Emmanuel Carrère, in particular referring to L’Adversaire and Le Royaume, which are deeply related.This study will demonstrate that Carrère and Michelstaedter, even if they do not have a direct relation, use similar words to express their thought; this justifies the recall to the author from Trieste as a theoretical and philosophical support for the analysis of the works by the French author.Through a deep comparison of the works and a consistent number of quotations, it will be analysed in particular: 1. The passage from the fiction to the non fiction; 2. The relationship, not linear, between these two aspects and those called persuasion and rethoric by Michelstaedter; 3. The oppositive relationship between irony and persuasion (referring to the definitions by Bergson and Pirandello); 4.The persistence of irony and rhetoric in Le Royaume which are denied by an ending leading to persuasion.The reached results show that The Royaume ends an open path with L’Adversaire and an entire season in the production by Carrère characterised by the use of irony and unbelief. In the ending of his last book, the French author chooses to sacrify his own identity of a writer and of a skeptical  intellectual to hug that one of a persuade man.
  • Scopo dell’articolo è indagare il rapporto tra ironia e persuasione all’interno dell’opera di Emmanuel Carrère con particolare riferimento a L’avversario e Il Regno, che risultano profondamente legati.Lo studio dimostra che Carrère e Michelstaedter, pur non avendo legami diretti, utilizzano parole assai simili per esprimere il loro pensiero, e questo giustifica il ricorso all’autore triestino come supporto teorico e filosofico per l’analisi dei libri dello scrittore francese. Attraverso un confronto serrato coi testi e un numero consistente di citazioni si analizza in particolare: 1. Il passaggio dalla fiction alla non fiction; 2. Il rapporto, non lineare, tra questi due aspetti e quelli che Michelstaedter chiamava persuasione e rettorica; 3. Il rapporto oppositivo tra ironia e persuasione (con riferimento alle definizioni di Bergson e Pirandello); 4. La persistenza dell’ironia e della retorica nel Regno che vengono contraddette da un finale tutto volto verso la persuasione.I risultati raggiunti dimostrano che Il Regno conclude un percorso aperto con L’avversario e un’intera stagione nella produzione di Carrère caratterizzata dal ricorso all’ironia e allo scetticismo. Nel finale del suo ultimo libro, il francese sceglie di sacrificare la propria identità di scrittore e intellettuale scettico per abbracciare quella di uomo persuaso.

Date

  • 2016-11-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations