• Sade in Italy: Deconsecrating Art. Parody Forms and Ekphrasis
  • Sade in Italia: desacralizzare l’arte. Forme della parodia nell’ekphrasis sadiana
  • Matteini, David

Description

  • This article analyses the parody procedures employed by the Marquis de Sade in descriptions of works of art (ekphrasis) that are found in the little-known Voyage d’Italie, account of a trip to Italy that the author made in 1775 to escape the persecution of French police. Unpublished until the nineteen sixties, nor taken into account in critical studies, this travel diary provides precious insight into many philosophical and aesthetic categories that were commonly discussed in debates in the pre-Revolutionary period. Following a substantial but fundamental section on the meagre literature about the Voyage, this essay focuses on only a few passages concerning ekphrasis in Sade’s work, enough to show how parody and satire were essential rhetorical conditions in order for the author to overturn the transcendent meaning of the works of arts as it was imposed by the Christian/Neo-platonic aesthetic tradition, which was still ruling on the intellectual milieu of the eighteenth-century grandtouristes. In accordance with the most radical tendencies of the Enlightenment - Diderot’s materialism and Shaftesbury’s philosophy of “wit” provide a good example -, in his literary debut Sade offers an ingenious and inventive framework that is well ahead of his times and, therefore, deserves further examination.
  • L’articolo si propone di analizzare le forme parodiche di alcune descrizioni di opere d’arte (ekphrasis) presenti nel misconosciuto Voyage d’Italie del Marchese de Sade, resoconto di un viaggio in Italia da lui effettuato nel 1775 per sfuggire alle persecuzioni della polizia francese. Mai pubblicato fino alla metà del secondo Novecento, né tantomeno interpellato in studi specializzati, questo diario di viaggio fornisce interessanti approfondimenti riguardo molte categorie filosofiche ed estetiche che alimentavano i dibattiti dell’epoca immediatamente precedente la Rivoluzione.Dopo aver presentato una sostanziosa ma necessaria sezione sulla sparuta letteratura inerente al Voyage, il saggio prenderà in esame solo pochi passaggi dedicati alle ekphrasis “sadiane”, sufficienti però a dimostrare come la parodia e la satira fossero per l’autore le condizioni retoriche necessarie per avviare un qualsiasi discorso che mirasse a rovesciare il senso trascendentale delle opere d’arte voluto dalla tradizione estetica cristiano-neoplatonica ancora imperante nel milieu intellettuale dei grandtouristes settecenteschi. Nel farsi discepolo della più radicale corrente illuminista – lo studio prenderà come esempio il materialismo di Diderot e la filosofia del wit di Shaftesbury –  Sade offre così, nella sua opera prima, un’originale cornice discorsiva estremamente innovativa per il suo tempo e, proprio per questo, degna di ulteriori, futuri riesami.    

Date

  • 2016-12-04

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

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