• The Satirical Dramas. From Ubu roi by A. Jarry to Roi Bombance by F.T. Marinetti
  • Tragedie satiriche: da Ubu roi di A. Jarry a Roi Bombance di F.T. Marinetti
  • Carbone, Annalisa

Description

  • The aim of this essay is to analyze the parenthood relationship between Ubu Roi,  ‘puppet’ play by Alfred Jarry (1896), and Roi Bombance, Rabelaisian «tragedia satirica» (satirical tragedy), written by Filippo Tommaso Marinetti and published in 1905 by «Mercure de France» (It.tr.Re Baldoria, 1910). The main objective is to identify how the composition models and the intellectual purposes of Ubu Roi, which was defined «a  truculent culinary metaphor», give a new shape to Jarry’s grotesque fabulism.The tragically hilarious representations of the carnivalesque drama written by the creator of the Pataphysics (the science of imaginary solutions)are presented in Marinetti’s work through a social and metaphysical pessimism expressed in a bloating and ridiculous way.The Illusory Idealism of the Idiot-Poet here vortically coalesces with the hungry masses, ready to devour their king and to throw him out soon afterwards, bringing him back to life through an intestinal rebirthing. It confirms the Grand Guignolesque historical and anthropological disenchantment which supports the optimistic and pragmatic voluntarism of the upcoming Futurism. 
  • L’intervento mira ad esaminare il rapporto di filiazione tra Ubu Roi,  ‘burattinesca’ farsa di Alfred Jarry (1896), e la «tragedia satirica»,  di specie rabelaisiana, Roi Bombance,  che Filippo Tommaso Marinetti pubblicò nel 1905 sul «Mercure de France» (tr. it. Re Baldoria, 1910). L’obiettivo è di individuare le modalità compositive e le motivazioni intellettuali con cui quella che è stata definita «una truculenta metafora gastronomica» rideclina il grottesco favolismo di Jarry. Le figurazioni ilaro-tragiche del carnevalesco «dramma» allestito dall’ideatore della patafisica («scienza delle soluzioni immaginarie») si riconfigurano nel testo marinettiano come pessimismo sociale e metafisico, consegnato ad un’ipertrofica, caricaturale espressività. Vi si ritrova vorticosamente coinvolto, assieme alle masse affamate, pronte a divorare il proprio sovrano per poi vomitarlo e restituirlo alla vita in una sorta di rigenerazione intestinale, l’illusorio idealismo della figura del Poeta-Idiota: a conferma del grandguignolesco disincanto storico e antropologico che sostiene l’ottimistico, pragmatico volontarismo del futurismo prossimo a venire.

Date

  • 2017-02-27

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations