• The fool, the androgynous and the hybrid: grotesque and carnivalesque elements in The Incal by Jodorowsky and Moebius
  • Il folle, l'androgino e l'ibrido: elementi grotteschi e carnevaleschi ne L'Incal di Jodorowsky e Moebius
  • Di Nobile, Antonella

Description

  • The purpose of this study is to identify, by means of an analysis based on Bachtin’s works, the grotesque and carnivalesque elements of the popular comic culture in Jodorowsky and Moebius The Incal, in order to fully understand the message it is trying to convey. The analysis is primarily focused on three principal characters (grotesque figures par excellence) to establish a comparison between The Incal’s world and the Medieval carnival. In order to demonstrate Bachtin’s theory of ‘the dual body’ as “growth and immortality of the human rac”’, as “mankind’s historic progress”(Bakhtin, 1984: 324), the study proceeds by analysing the graphical and linguistical images of the “material bodily lower stratum” related to ‘scatological substances’, to the themes of ‘semen-fecundity’, ‘splitting of the body’, ‘aging’ and ‘pregnant death’. The result of the analysis is the identification of a positive and utopic message in a social satire based on a dystopian-science fiction narration.
  • Lo scopo del presente lavoro è quello di individuare, attraverso un’analisi basata sulle chiavi di lettura bachtiniane, gli elementi grotteschi e carnevaleschi risalenti al repertorio della cultura comica popolare presenti ne L’Incal di Jodorowsky e Moebius, al fine di comprendere pienamente il messaggio veicolato dal fumetto. L’analisi è condotta a partire da tre personaggi principali, figure grottesche per eccellenza, ossia il folle, l’androgino e l’ibrido, per arrivare a stabilire un parallelo fra il mondo de L’incal e il carnevale e la festa medievale. Si procede dunque analizzando le immagini, sia grafiche che linguistiche, legate al basso materiale e corporeo, incentrate innanzitutto sulla materia scatologica, in secondo luogo sulla tematica della fecondità-inseminazione, e infine sulle tematiche dello smembramento, dell’invecchiamento e della morte gravida, per dimostrare la teoria bachtiniana del “corpo creatore [considerato] sotto l’aspetto storico, come tema dell’immortalità e della crescita della cultura umana’, come ‘progresso storico dell’umanità” (Bachtin, 1979: 355). Il risultato dell’analisi è l’individuazione, in una satira sociale distopico-fantascientifica (quindi con caratteristiche tendenzialmente negative), di un messaggio positivo e utopico.

Date

  • 2017-02-23

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations