• A Monstrous Moscow. The Dinosaur in Moscow Postmodern Production
  • Mosca mostruosa. La figura del dinosauro nella produzione postmoderna moscovita
  • Imbriaco, Giulia

Description

  • The article offers an interpretation of the dinosaur in the Moscow imagery of the late 20th century as an allegory of the state in which the Marxist-Leninist ideology found itself in those years: more and more inflated with rhetoric, while more and more devoid of contents. In V. Aksyonov's The Burn (1975-76), in the paintings of the duo Komar and Melamid (Ancestral Portraits, Bolsheviks Returning Home After a Demonstration, 1978-82), in D. Prigov's drawing Horror (1990s) and verses “For the Little George”, in V. Erofeyev's Russian Beauty (1990), and in V. Sorokin's Ice (2002), the prehistoric monster in its different inflections is the embodiment of a black humour, characterized by an ambiguity typical of both the postmodern parody described by L. Hutcheon and the grotesque realism analyzed by M. Bachtin. The artist's effort in becoming another to himself, simultaneously engaging his own culture and disengaging himself from it by way of a sharp irony, is portrayed in Prigov's Bestiary (1977-2004), where his colleagues are the more 'monstrous' the more they are 'geniuses'. The monster creates a tragicomic and destabilizing clash on different levels, thus prompting reflection about a tormented historical period and about Art's willy-nilly complicity in the rhetorical construction of the official discourses.
  • Il saggio offre un'interpretazione della figura del dinosauro nell'imagérie di Mosca alla fine del XX secolo come allegoria sardonica dello stato in cui l'ideologia marxista-leninista imperversava in quegli anni, sempre più gonfiata dall'aria della retorica mentre sotto la superficie si apriva un vuoto di contenuto, sempre più incolmabile. Nell'Ustione di V. Aksenov (1975-76), nelle tele del duo soc-artistico Komar e Melamid (Ritratti ancestrali, Bolscevichi di ritorno a casa dopo la dimostrazione, 1978-82), nel disegno Horror di D. Prigov (anni Novanta), in La bella di Mosca di V. Erofeev (1990) e infine in Ghiaccio di V. Sorokin (2002), il mostro preistorico nelle sue diverse declinazioni è incarnazione di uno humour nero caratterizzato da un'ambiguità e un'ambivalenza tipiche sia della parodia postmoderna analizzata da L. Hutcheon, che del realismo grottesco descritto da M. Bachtin. Lo sforzo dell'artista di diventare altro da sé, inserendosi nella e insieme astraendosi dalla propria cultura attraverso l'uso dell'ironia, è ritratto nel Bestiario prigoviano (1977-2004), dove i suoi colleghi sono tanto più 'mostruosi' quanto più 'geniali'. La figura del dinosauro crea uno scontro, tragicomico e destabilizzante, che fa riflettere su un periodo storico travagliato e sulla volente o nolente complicità dell'Arte nella costruzione retorica dei discorsi dell'ufficialità.

Date

  • 2017-02-02

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations