• Serial Austen. Mashingups with Zombies
  • Serial Austen. Mashingups with Zombies
  • Federici, Eleonora

Description

  • Jane Austen sells. She sells in all possible ways, her novels have been adapted for the cinema and the stage, they have been rewritten as comics and graphic novels. Jane austen is a cultural icon. The interest in her life is so strong that many biographies have been written in order to recover new facts and details. The places where she has lived and the places depicted in her novels have become tourist sites for literary pilgrims. Austen is a cross-over phenomenon, with regency costume balls recreated in her name and an endless proliferation of her works in all media. My essay will investigate Jane Austen and Seth Grahame-Smith’s Pride and Prejudice and Zombies (2009), a mash-up novel which has become a real cultural phenomenon of the last decade and will demonstrate how it can be considered a serial narrative. If as Henry Jenkins asserts, seriality implies the unfolding of a story over time through a process of “chunking” (that is creating meaningful parts of the same story) and of “dispersal” (that is breaking the story into more parts and in more genres and media), mash-ups seems to do this.  Austen’s story remains as a “story hook” which pushes the reader to come back to different products for a continuation of the same story. So, if on the one hand, seriality occurs within the same text, the story-telling of Austen’s stories across genres and media is part of a seriality process.
  • Jane Austen vende sempre, e in ogni modo. I suoi romanzi sono stati adattati per il cinema e per il teatro, e sono stati trasposti in graphic novels. L’autrice stessa è diventata un’icona culturale. L’interesse nei confronti della sua esistenza è così forte che sono state scritte innumerevoli biografie per svelarne ogni più piccolo dettaglio. I luoghi in cui ha vissuto e quelli rappresentati nei suoi romanzi sono diventati meta di veri e propri pellegrinaggi letterari. La Austen è un fenomeno culturale che attraversa i diversi generi e media, vengono perfino ricreati i balli del periodo regency riprendendo dettagli e personaggi dai suoi romanzi, ed i suoi scritti sembrano subire un infinito processo di riscrittura e rimediazione. Il presente saggio prende in considerazione in particolare il mash-up novel Pride and Prejudice and Zombies (2009), di Seth Grahame-Smith (e di Jane Austen), vero e proprio fenomeno culturale dell’ultimo decennio, e vuole mostrare come questo testo possa essere interpretato come narrativa seriale. Se come Henry Jenkins afferma, la serialità implica uno sviluppo della storia nel tempo attraverso un processo di “chunking” (ovvero il ricreare parti centrali della stessa storia) e di “dispersal” (ovvero spezzare la storia in più parti in vari generi e media), dobbiamo riconoscere che i romanzi mash-up fanno proprio questo. La storia della Austen rimane come semplice “story-hook” che spinge il lettore a leggere altri prodotti per cercarne una continuazione, un seguito, o un prequel. Se da un lato, la serialità viene riprodotta attraverso lo stesso testo, lo storytelling austeniano si riflette in diversi generi e media come parte di un vero e proprio processo seriale.

Date

  • 2017-01-26

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations