• Balzac à la charge. Journalistic Writing and Theories of Caricature Preluding Comédie humaine
  • Balzac à la charge. Ecriture journalistique et théorie de la caricature en marge dela Comédie humaine
  • Lo Feudo, Michela

Description

  • Like most writers of his age, the young Balzac tries to become well known to the reading public and earn his living by devoting himself to the non-political petite presse. From 1824 to 1830 he wrote for several journals and newspapers. However, the weekly magazines la Silhouette and la Caricature are particularly interesting, because they give us important information on his early aesthetic tendencies. He chooses, in fact, a new and still undervalued journalistic genre, which had come into the forefront as a consequence of the spreading of lithography. La Silhouette and la Caricature, both of them founded in the years of the July Revolution, are characterized by an interweaving of text and image, seen as an effective way to describe contemporary events. Satire may thus become the outstanding descriptive code, marking the primacy of the Parisian caricature at it was taken to its top by Philipon's journals and by Grandville, Daumier and Cham's plates. Through a close analysis of the texts published by Balzac in these magazines, this paper aims at understanding if this experience and the use he made of satirical and caricatural languages drove him to reflect upon his writing style as the Comédie humaine was taking shape in his mind. Pioneering as it undoubtedly was, Balzac's output in this period also permits to figure out the relationship between literature and caricature in the France of XIXth century, which was to be developed in the following years by Gautier, Baudelaire, Champfleury and Vallès.
  • Come la maggior parte degli autori a lui contemporanei, il giovane Balzac cerca di farsi conoscere al grande pubblico e di guadagnarsi da vivere attraverso il giornalismo non politico - la cosiddetta petite presse -. Tra le numerose testate che hanno visto la sua partecipazione nel periodo che va dal 1824 al 1830, i settimanali La Silhouette e La Caricature si distinguono per forma e sostanza, fornendo indicazioni interessanti sulle scelte estetiche dell’autore in quegli anni: Balzac decide, infatti, di aderire a un tipo di pubblicazione innovativo e poco legittimato per l’epoca, possibile grazie alla recente diffusione della litografia. La Silhouette e la Caricature, fondate a cavallo della Rivoluzione di Luglio, basano in effetti la loro linea editoriale sulla sinergia fra testo e immagine come strumento per il racconto dell’attualità culturale e sulla centralità della satira visiva come codice espressivo privilegiato, inaugurando l’âge d’or della caricatura parigina portata in auge dai giornali di Philipon e dalle tavole di Grandville, Daumier e Cham. Attraverso l’analisi dei testi pubblicati da Balzac all’interno dei periodici in questione, si cercherà di capire se l’esperienza giornalistica, e in particolare il confronto con i linguaggi satirico-caricaturali, inducono l’autore a una riflessione sulla propria scrittura nel periodo in cui il progetto della Comédie humaine comincia a prendere forma. Un’esperienza, quella di Balzac, sicuramente pionieristica e capace di fornire spunti di riflessione per comprendere il rapporto tra letteratura e caricatura nell’Ottocento in Francia, rapporto che sarà rinnovato, nei decenni successivi, da autori come Gautier, Baudelaire, Champfleury e Vallès.

Date

  • 2016-12-20

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations