• The grotesque satire of Michail Bulgakov’s ‘povesti’: Russia tragic carnivalization in the Twenties
  • La satira grottesca nelle tre ‘povesti’ di Michail Bulgakov: la tragica carnevalizzazione della Russia degli anni Venti
  • Traini, Cheti

Description

  • At the end of 1921 Mikhail Bulgakov, a young doctor from Kiev with literary expectations, finally moved to Moscow. The capital of the new Soviet world is entering into the Nep’s years, featured by the figure of a new social climber, the nepman. Moscow and the entire Russia are changing, by staging a kind of huge Carnival of which Bulgakov chooses to portrait its contradictory and paradoxal nature throughout the instruments of a grotesque satire. The writer intends to represent the relativity and absurdity of situations that cross the threshold of reality to penetrate the world of paradox and absurd, where mistaken identities, amazing discoveries and unlikely experiments may be read as dethronizations of inauthentic heroes, unmasking of false myths, tragi-comic teasing of the authoritarian word.This paper analyses three examples of the bulgakovian satire in the ‘povesti’ D’javoliada,  Rokovye jajca e Sobač’e serdce and, with the aid of Bachtin’s interpretations, it suggests a new reading of the three writings and an insight into the reasons for the choice of the satirical genre in the whole literary work of the writer.
  • Alla fine del 1921 Michail Bulgakov, giovane medico di Kiev con speranze letterarie, si trasferisce finalmente a Mosca. La capitale del nuovo mondo sovietico sta entrando negli anni della NEP, caratterizzati dalla figura di un nuovo arrivista, il nepman. Mosca e la Russia intera si trasformano, allestendo una sorta di enorme carnevale del quale Bulgakov sceglie di ritrarre il carattere contraddittorio e paradossale attraverso gli strumenti di una satira grottesca. Lo scrittore rappresenta la relatività e assurdità di situazioni che varcano il limite del reale per addentrarsi in quello del paradosso e dell’assurdo, dove scambi di persone, scoperte strabilianti ed esperimenti inverosimili possono essere letti come detronizzazioni di inautentici eroi, smascheramenti di falsi miti, canzonature tragico-comiche della parola autoritaria.Il presente articolo analizza tre esempi di satira bulgakoviana nelle ‘povesti’ D’javoliada,  Rokovye jajca e Sobač’e serdce e, con l’ausilio delle chiavi di Bachtin, propone una nuova lettura dei tre scritti ed un’interpretazione della scelta del genere satirico all’interno dell’intera opera dello scrittore.

Date

  • 2016-11-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf

Identifier

Relations