• Overturn the upside-down world. Stylistic implications of the carnivalesque traced in Giordano Bruno’s The candle-bearer
  • Rovesciare il mondo rovesciato. Risvolti linguistico-stilistici del carnevale nel Candelaio di Giordano Bruno
  • Morbiato, Giacomo

Description

  • The paper provides a proposal research on the thematic and linguistic contents presented on the Candelaio by means of Bakhtin's category of the Carnival. This research has a double aim. The first purpose is to identify some contradictory and highly problematic elements according to the interpretation, which is usual within the comedy genre, based on both a philosophical reading and a theatrical technique typical of the Mannerism. The other objective is to outline in its fundamental lines a hypothetical project upon the Candelaio.After a short review of the main thematic elements, the analysis of the carnivalistic aspects focuses on some dialogical and linguistic elements that are connected to the rhetoric of parody. In addition to the obscene deformation of the biblical-lyturgical statements, some of the most meaningful phenomena are given by the participants taking part in the dialogues, with their ability to lower the tone, and by the usage of the bakhtinian hybrid utterance, which is employed by the author with a dual effect. In general, the analysis, which is here summarily presented with the intention to postpone a systematic study, seems to confirm the importance of the carnivalistic code as not only a linguistic but also an imaginative device of the comedy: his dual value persists and allows not to make absolute generalization about the negativity of the depicted world.
  • L’intervento si propone di effettuare un primo sondaggio sulla superficie tematica ed enunciativa del «Candelaio» attraverso la categoria del carnevalesco bachtiniano. Lo scopo è duplice: introdurre alcuni elementi di contraddizione e maggiore complessità in un quadro interpretativo che solitamente privilegia, per la commedia, un’interpretazione da un lato filosofica e dall’altro incentrata sul manierismo della tecnica teatrale; abbozzare nelle sue linee fondamentali un’ipotesi di lavoro sul testo.L’analisi degli aspetti carnevaleschi del testo si concentra, dopo una sommaria recensione degli elementi tematici pertinenti, su alcuni dispositivi dialogici e linguistici riconducibili alla retorica della parodia. Tra i fenomeni più significativi si rinvengono, oltre alla deformazione in senso osceno degli enunciati biblico-liturgici, alcune figure dello scambio dialogico in grado di produrre una dinamica abbassante e l’utilizzo della bachtiniana costruzione ibrida in funzione ambivalente da parte della voce autoriale. Più in generale, l’analisi – qui solo abbozzata e rimandata a uno studio sistematico - sembra confermare la rilevanza del codice carnevalesco come riserva linguistica e immaginativa della commedia, unitamente a una sua perdurante carica ambigua capace di relativizzare la negatività del mondo rappresentato.

Date

  • 2016-11-30

Type

  • info:eu-repo/semantics/article
  • info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Format

  • application/pdf
  • application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document

Identifier

Relations